Taxonomische wijzigingen op waarneming.nl

Gestart door mdumdumdu, december 24, 2020, 21:43:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

mdumdumdu

Ik hoor wat verhalen dat sommige mensen soorten zijn "verloren"
Komt dit door enkele wijzigingen in de waarneming.nl soortenlijst. En is er iemand die deze wijzigingen ergens in een bestand heeft?

Grt,
Menno
Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485

Henri van Dodeweerd

In dit topic meldt Hisko dat er een wijziging is doorgevoerd. Dit wordt in dit topic uitgelegd.

Als je wilt weten wat gewijzigd is, moet je denk ik de optie 'exoten...' aanzetten in je levenslijst. Dan kun je gaan afleiden wat er gewijzigd is voor jou...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

gertjanvannoord

Nee, dat klopt niet. Als je de optie "exoten" aanzet, krijg je heel veel meer dan je vroeger in de oude situatie kreeg, namelijk *alle* exoten etc, niet alleen diegenen die van status zijn veranderd.


Gertjan van Noord

RutgerB

#3
Citaat van: Henri van Dodeweerd op december 24, 2020, 21:50:03 PM
In dit topic meldt Hisko dat er een wijziging is doorgevoerd. Dit wordt in dit topic uitgelegd.

Als je wilt weten wat gewijzigd is, moet je denk ik de optie 'exoten...' aanzetten in je levenslijst. Dan kun je gaan afleiden wat er gewijzigd is voor jou...
Het wordt hier  https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,97335.msg2438713.html#msg2438713 wat beter uitgelegd. Dat topic over Reuzenbalsemien is min of meer de aanleiding.

Er is nu wat kritiek op, maar er is eigenlijk niets anders gebeurd dan dat de standaard is gevolgd die ook buiten waarneming.nl van toepassing is.

Als je meent dat je onterecht een soort mist in je levenslijst (exclusief exoten), dan kun je dat melden in https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,97335.msg2439148.html#new  . Graag zoek je zelf ook even na wat de status van die soort in bijvoorbeeld de Verspreidingsatlas is. Indien dat overeenkomt met die in waarneming.nl, is het geen fout.

Henri van Dodeweerd

Citaat van: gertjanvannoord op december 25, 2020, 10:28:13 AM
Nee, dat klopt niet. Als je de optie "exoten" aanzet, krijg je heel veel meer dan je vroeger in de oude situatie kreeg, namelijk *alle* exoten etc, niet alleen diegenen die van status zijn veranderd.

Vandaar dat ik zei dat je het dan kunt gaan afleiden. ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

gertjanvannoord

dat de indeling is veranderd is voor de meesten niet belangrijk, en het is verstandig om aan te sluiten bij bestaande indelingen.

Echter, de verandering van status heeft consequenties op allerlei overzichten op waarneming.nl waar (blijkbaar?) niet erg over is nagedacht.
Nu worden heel veel gewone soorten bij die overzichten voortaan niet meer getoond (als je de standaardopties gebruikt, wat natuurlijk bijna iedereen doet). Dat geeft dan toch de indruk dat "men" die waarnemingen blijkbaar niet interessant/waardevol vindt. Het gevolg is, vrees ik, dat sommigen dan vervolgens die soorten maar helemaal niet meer invoeren. Waarom zou je iets invoeren als je het in de overzichten niet terug vindt.

Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Gertjan van Noord

nielseimers

Kan je een scherm laten zien waarin Stinkende ballote s.s. niet opduikt Gertjan? Ik vermoed dat dit een andere oorzaak heeft, want aan Stinkende ballote s.s. is helemaal niets gewijzigd.

Ik kan mij ook niet voorstellen dat hetgeen jij beschrijft, te maken heeft met statuswijzigingen. Ik denk dat er iets anders gewijzigd is, wat hier los van staat.

gertjanvannoord

hoi Niels,
iemand anders begon over stinkende ballote, ik niet...

voor de meesten zal vooral opvallen dat bepaalde soorten niet in de levenslijst staan, en ook verwante overzichten zoals eeuwige maandlijst, twitcher, .. (de excusieplanner lijkt het helemaal niet meer te doen). Ik dacht eigenlijk dat ook bij "waargenomen soorten" per gebied de exoten niet meededen, maar dat is niet (meer?) zo, dus dat scheelt alvast, mooi.

Een soort als Straatwalstro - Galium murale is een leuke nieuwkomer die je niet zou moeten willen "discrimineren". Als die bij mij in de buurt wordt gevonden vind ik dat interessant, en daar moet ik niet voor een apart knopje moeten aanvinken. Idem voor bijvoorbeeld goudbes, als die spontaan opkomt op een Waalstrandje. Of tomaat. Spontane vestiging van zulke soorten wil je graag in de database hebben. Dus moet je ze ook bij de overzichten laten zien - om de indruk te vermijden dat ze niet interessant zijn.

Het gaat me dus eigenlijk niet om de nieuwe status, maar wel om de overzichten die niet altijd alles laten zien. Wat mij betreft: alles laten zien behalve als de gebruiker dmv opties aangeeft dat hij bepaalde dingen (statussen) niet wil zien.


Gertjan van Noord

gertjanvannoord


maar in een ander topic heeft Rutger eigenlijk al hetzelfde beweerd:

Citaat van: Rutger Barendse op december 22, 2020, 09:38:26 AM
Mijn oplossing, ik heb het al 100x geschreven, is dat je voor lijsten van waargenomen soorten niet meer het inheems zijn als discriminerend item gebruikt. Het vertroebelt op alle mogelijke manieren de weergave van daadwerkelijke vondsten. Omdat de vogelaars hun puriteinse lijstjes willen, ligt er al sinds het ontstaan van waarneming.nl een deken over de sites. Weg ermee!
Gertjan van Noord

RutgerB

Het valt nu wat meer op dat niet alles standaard getoond wordt, omdat men gewend was dat een heel stel ingeburgerde soorten als inheems meegeteld werden. Ik moet zeggen dat dat ook mijn schuld is (die gewenning). Bij het instellen van die status destijds was ik het namelijk ook al niet eens met het 'toonbeleid' en heb van alles geprobeerd om dat te veranderen.  Mijn laatste redmiddel was ingeburgerde soorten als inheems aan te duiden en dat was grotendeels ook te verdedigen.

Dat de status nu meer is zoals zou moeten (met een driedeling; inheems, ingeburgerd, incidental) valt op zich te prijzen; juist is juist. Als het 'toonbeleid' anders moet, wat ik dus al heel lang betoog, dan moet dat bij de makers van waarneming.nl worden aangekaart.

dirder

Wat misschien ook meespeelt (ik zou het echt niet weten) is dat niet elke keer dezelfde lijst wordt gegenereerd: als ik overzichten probeer te maken voor het valideren valt het me erg vaak op dat steeds iets anders gegenereerd wordt, ook al zijn de parameters gelijk. Curieus fenomeen, maar reëel.
Groeten, Dirk Derdeyn.

tekenaar

#11
Citaat van: Rutger Barendse op december 25, 2020, 19:41:01 PM
Dat de status nu meer is zoals zou moeten (met een driedeling; inheems, ingeburgerd, incidental) valt op zich te prijzen; juist is juist. Als het 'toonbeleid' anders moet, wat ik dus al heel lang betoog, dan moet dat bij de makers van waarneming.nl worden aangekaart.

De driedeling is al een hele grote vooruitgang. Om het jaar 1900 als referentiejaar te nemen is wel te verdedigen, maar niet juist. Heel wat soorten waren al voor 1900 aanwezig, maar zijn daarmee niet automatisch inheems (voor 1900 door menselijk toedoen op de huidige vindplaats terecht gekomen = nog steeds exoot). M.a.w. hier moet de terminologie worden aangepast. Beter is:

* inheems of archaeofyt
* ingeburgerd
* incidenteel (niet de engelse term "incidental")

Hiermee wordt de indeling correct zonder dat opnieuw aan de status van individuele soorten hoeft te worden gesleuteld.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

RutgerB

CiteerHeel wat soorten waren al voor 1900 aanwezig, maar zijn daarmee niet automatisch inheems

Het gaat niet om de aanwezigheid voor 1900 maar of de soort is ingeburgerd voor 1900 om het inheems te noemen. Een zéér belangrijk verschil, dat kennelijk niet wil doordringen.

Die ingeburgerden voor 1900 worden nu ook inheems genoemd.  Dat is een select gezelschap waar volgens mij geen enkele invasieve soort bij zit. Ik daag je uit daar voorbeelden van te vinden.

Je kunt het met deze indeling niet eens zijn, maar je hoeft dat niet steeds te herhalen.

tekenaar

#13
een ingeburgerde exoot is nog steeds een exoot en geen inheemse soort. Dat is m.i. wat maar niet wil doordringen. Of hij al dan niet invasief is, is in deze niet relevant.

Ik moet dit wel blijven herhalen, omdat het nu foutief is en tot misverstanden lijdt. Deel van mijn werk is voorlichting geven over exoten en wanneer wijdverspreide soorten op een toonaangevende website als waarneming.nl op de verkeerde manier worden ingedeeld, voel ik me belemmerd in mijn dagelijkse werk! Ik zeg iets waarvan jullie beweren dat het onzin is, terwijl jullie het fout hebben. Zo voelt het.

Voorbeelden:
Canadese fijnstraal: uit Noord Amerika
Zomerfijnstraal (de meest invasieve plant van Europa, alleen in Nederland nog niet erg algemeen!): uit Noord Amerika
Slipbladige rudbeckia (zeer invasief in midden Europa en zeker niet inheems in Nederland): uit Noord Amerika
Knopkruid (beide soorten): uit zuid Amerika
Canadese guldenroede (zeer invasief en lastig te bestrijden!): uit Noord Amerika

Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

nielseimers

Citaat van: tekenaar op december 29, 2020, 12:24:32 PM
een ingeburgerde exoot is nog steeds een exoot en geen inheemse soort. Dat is m.i. wat maar niet wil doordringen.

We zijn het met je eens Paul en ondanks dat we het met je eens zijn, kiezen we er toch voor om dit niet te doen. Dat is de keuze die de plantenvalidatoren samen met FLORON en Naturalis gemaakt hebben. Je bent het hier niet mee eens en dat recht heb je. Wat ons betreft is de discussie daarmee afgerond en gaan we weer allemaal lekker naar buiten voor de Eindejaarsplantenjacht! ;D Dat is veel leuker dan eindeloos discussiëren over een onderwerp waar we het toch nooit over eens gaan worden.

erikberkhof

Citaat van: nielseimers op december 29, 2020, 12:32:50 PM
Citaat van: tekenaar op december 29, 2020, 12:24:32 PM
een ingeburgerde exoot is nog steeds een exoot en geen inheemse soort. Dat is m.i. wat maar niet wil doordringen.

We zijn het met je eens Paul en ondanks dat we het met je eens zijn, kiezen we er toch voor om dit niet te doen. Dat is de keuze die de plantenvalidatoren samen met FLORON en Naturalis gemaakt hebben. Je bent het hier niet mee eens en dat recht heb je. Wat ons betreft is de discussie daarmee afgerond en gaan we weer allemaal lekker naar buiten voor de Eindejaarsplantenjacht! ;D Dat is veel leuker dan eindeloos discussiëren over een onderwerp waar we het toch nooit over eens gaan worden.
In het Nederlands Soortenregister hebben de door Paul genoemde soorten allemaal de status 2a Exoot (minstens 100 jaar). Het soortenregister is toch een initiatief van Naturalis in samenwerking met o.a. FLORON. Waarom worden ze in het soortenregister wel als exoot aangemerkt?

Helaas moet ik de komende dagen werken en zit de Eindejaarsplantenjacht er niet in :(
Vriendelijke groeten, Erik

nielseimers

Dit hebben wij op advies van FLORON gedaan. Laurens zegt recent het volgende:

Citaat van: Laurens Sparrius op december 27, 2020, 13:42:36 PM
Goed om te zien dat het gelukt is met het besluiten over de jaargrenzen. Het sluit nu precies aan bij de Rode Lijst en de inburgeringen uit Heukels. Bij FLORON houden we voor de soorten meerdere categorieën bij die ontstaan zijn uit toepassingen van de soortenlijsten. Zo wordt alles wat voor 1900 in het wild voorkwam beschouwd als wild voor de Rode Lijst. Voor het Nederlands Soortenregister en internationale lijsten van exoten worden weer andere jaargrenzen gehanteerd.

tekenaar

Wild is in deze niet synoniem met inheems.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

tekenaar

#18
Een ander senario: als een plant te boek staat als inheems, is dat voor heemtuinen een vrijbrief om hem in te zaaien. Ook kan je verwachten dat hij wordt toegevoegd aan inheemse zadenmengsels die in openbaar groen, langs alkerranden en wegen worden ingezaaid en door winkelconcerns als Aldi Europawijd worden verkocht. Een plant als zomerfijnstraal leent zich hier goed voor, supermakkelijk te kweken en hij doet het overal. Het is dan ook met afstand de meest invasieve exoot in Europa die een grote (maar nauwelijks onderkende) invloed heeft op de landbouw en natuur.

Dit is een doorslaggevende reden om uit alle macht te voorkomen in dat een dergelijke soort onterecht als inheems op om het even welke lijst terecht komt.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

nielseimers

Wellicht kan je deze discussie beter met FLORON voeren Paul. Wij hebben besloten om FLORON te volgen. Als jij FLORON kan overtuigen, dan kunnen wij altijd tot een andere keuze besluiten. Maar de discussie hier verder voeren heeft geen zin.

tekenaar

Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

nielseimers