Weet iemand welk fraai zaadje ik hier vond? Alvast dank!

Gestart door D.J.Chr. Zuidweg, december 24, 2020, 20:00:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

D.J.Chr. Zuidweg

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/204648690/.
1 Plant onbekend - Plantae indet. veldwaarneming
datum: 2020-12-24
locatie: Haarlem - Meerwijkplas - natuurontwikkeling (NH)

foto's:


peterv

Met de foto kan ik niets. Ik zie niet hoe groot dit is en weet ook niet of het wel om een plantenzaad gaat. In het algemeen geldt: de appel valt niet ver van de boom. Plantenzaden verspreiden zich meestal niet zo ver van de ouderplant. Goed rondkijken in de naaste omgeving geeft vaak al het antwoord.
Peter Venema


Hannie Luijten

#3
Volgens mij is dit een zaadje van Rumex. Rumex maritimus gezien de lange naalden.

vergelijk: https://waarneming.nl/observation/87953746/
Groet, Hannie

D.J.Chr. Zuidweg


Willemien Troelstra

Wow, dat heeft Hannie goed gezien. Nu ik het weet herken ik het ook, maar ik had niet door dat die bruine sprieten aan de rode bolletjes vast zaten.
groet, Willemien Troelstra

Hannie Luijten

Citaat van: Willemien Troelstra op december 29, 2020, 22:23:22 PM
Wow, dat heeft Hannie goed gezien. Nu ik het weet herken ik het ook, maar ik had niet door dat die bruine sprieten aan de rode bolletjes vast zaten.

De lange tanden zitten aan de vruchtkleppen (de binnenste bloemdekbladen) die het nootje omvatten, de knobbels zitten op de vruchtkleppen  ;D
Groet, Hannie

Willemien Troelstra

Ja, Hannis, dat is hoe het zit. Maar, ik bedoelde dat ik helemaal niet doorhad dat het aan elkaar vast zat. Ik dacht dat de bruine lijnen een soort nerven waren of zo, maar kon het daarom ook helemaal niet plaatsen.
groet, Willemien Troelstra

Hannie Luijten

Ja, snap wat je bedoelt. Als je er vanuit een bepaald perspectief/dieptebeeld naar kijkt zijn het inderdaad net nerven. Maar ik vond het gewoon komisch klinken, bolletjes en sprieten.
Groet, Hannie

D.J.Chr. Zuidweg

Het is ook een onhandig fotootje; ik zag het zaadje thuis pas toen ik de veel grotere foto van het mos bekeek. Ik vond het nogal een typisch ding, vandaar dat ik het postte :)

Hannie Luijten

Groet, Hannie

Willemien Troelstra

Citaat van: D.J.Chr. Zuidweg op december 30, 2020, 17:23:19 PM
Het is ook een onhandig fotootje; ik zag het zaadje thuis pas toen ik de veel grotere foto van het mos bekeek. Ik vond het nogal een typisch ding, vandaar dat ik het postte :)

Als je dat erbij had gezet had ik het misschien eerder begrepen waar ik naar keek. Maakt niet uit hoor, de puzzel is opgelost.
groet, Willemien Troelstra