Larven in paddenstoel uitkweken?

Gestart door xJochemx, december 23, 2020, 22:37:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

xJochemx

Ik heb net een stukje paddenstoel uit de tuin gehaald en bekeken. Er zit van alles in natuurlijk, waaronder meerdere witte larven en een larve van vermoedelijk een kevertje. Ik ben wel benieuwd naar wat voor soorten dit zijn en zou ze wel willen uitkweken. Maar ik weet niet hoe ik dat zou moeten aanpakken op een manier die goede kans heeft succesvol te zijn. Heeft iemand hier tips?
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

ectemnius

Hoi Jochem,
Het beste is om de paddestoel in een bakje, met op de bodem een centimeter potgrond, te leggen en dit weer in een kweekkooi te zetten. Die kweekkooi zet je dan weer buiten, liefst in een plek niet direct in de regen, koude lucht of zon. Op die manier zijn de omstandigheden niet te extreem zoals in huis. Daar drogen dit soort dingen altijd uit.
Mijn kweekmateriaal staat in een oud kastje waar vier kleine kweekkooien in passen. Dat kastje staat onder een afdak waar brandhout ligt opgeslagen en de zon alleen komt in de namiddag. De deuren heb ik grotendeels open gezaagd en gaas ingezet. Zo vallen de kooien er niet uit maar kan er wel lucht doorheen.
Op deze manier kweek ik paddestoelen, vogelnesten, keutels en karkassen van kleine zoogdieren met succes uit!
Groetjes,
Elias

xJochemx

Dank je voor die informatie Elias! Daar kan ik wel wat mee. Ik ben benieuwd! :)
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl