Hoofdmenu

Boommarter?

Gestart door Limosa, mei 13, 2008, 19:47:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Limosa

Deze rakker vloog netde boom in toen ik een vijvertje in De Krang (N-Br) bezocht op zoek naar libellen. Eerst dacht ik aan een eekhoorn, maar bij het bestuderen van de foto's leek het me toch een marterachtige vanwege de spitse kop, ontbreken van oorpluimen en de lengte van het totle dier.

Maar nu de vraag: Is het er ook een?

Groeten,

Joachim

Jeroen Nagtegaal

CiteerDeze rakker vloog netde boom in toen ik een vijvertje in De Krang (N-Br) bezocht op zoek naar libellen. Eerst dacht ik aan een eekhoorn, maar bij het bestuderen van de foto's leek het me toch een marterachtige vanwege de spitse kop, ontbreken van oorpluimen en de lengte van het totle dier.

Maar nu de vraag: Is het er ook een?
Ik denk dat de foto wat te vaag is, maar verder is mij nog geen waarneming bekend, Overigens ligt de Krang in Limburg, Tis mijn stagelocatie..  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

Ik acht de kans dat het een boommarter is erg groot. Vooral de oortjes lijken voor mij gevoelsmatig meer die van een boommarter als van een steenmarter.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Limosa

Citeer
CiteerDeze rakker vloog netde boom in toen ik een vijvertje in De Krang (N-Br) bezocht op zoek naar libellen. Eerst dacht ik aan een eekhoorn, maar bij het bestuderen van de foto's leek het me toch een marterachtige vanwege de spitse kop, ontbreken van oorpluimen en de lengte van het totle dier.

Maar nu de vraag: Is het er ook een?
Ik denk dat de foto wat te vaag is, maar verder is mij nog geen waarneming bekend, Overigens ligt de Krang in Limburg, Tis mijn stagelocatie..
Je hebt gelijk Jeroen, het is Limburg!

Het zou leuk zijn wanneer het hier een boommarter betreft! Misschien kun je er nog wat op letten wanneer je in de buurt bent....

Wim ook bedankt voor de suggestie!
Groeten,

Joachim

wimtegels

Graag gedaan. Ben benieuwd wat de echte experts er van denken! Ik ben namelijk niet zeker.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Limosa

Nog even een extra foto voor de poten....
Groeten,

Joachim

Limosa

Qua gedrag vloog de marter toen hij mij zag verder de wilg om daarna in een aangrenzende am. eik te springen. Vandaar ging hij verder richting de andere kant om vervolgens in een den te springen. daar ging hij richting kroon en ben ik hem kwijtgeraakt. Mede door de veronderstelling dat het een eekhoorn betrof  vanwege de fel roodbruine kleur en pluimstaart....
Groeten,

Joachim

wimtegels

Het is geen eekhoorn. Ander model kopje en pluimen op de oortjes bij eekhoorn.
Het lijkt me zeker een marterachtige.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Lasse de Vries

Amerikaanse Nerts?

Lasse

mlahaye

Zeer, zeer waarschijnlijk een boommarter! Kenmerken (grote oren) duiden op boommarter, maar vooral het gedrag: vluchtend via de boomtoppen. Een steenmarter zou het tegendeel doen, vluchtend over de grond. Zeer spannend waarneming, als je 'm invoert keur ik 'm in ieder geval goed. Zeer spectaculair, eerste waarneming in Limburg sinds jaren en dan nog wel levend + foto. Andere boommarter-experts van de VZZ zullen ook hun licht erover laten schijnen, maar ik ben om. Gefeliciteerd! Fantastische waarneming.

Maurice
admin zoogdieren

wimtegels

We zijn er schijnbaar uit. Gefeliciteerd met de prachtige waarneming j
Joachim :duim:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

laatvlieger

Beste Joachim,

Het lijkt inderdaad goed te zitten. Heb je nog meer foto's? Voeg die dan s.v.p. ook bij je waarneming. Hoe wazig die foto's ook mogen zijn, het is goed om deze waarneming zo goed mogelijk te documenteren!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Limosa

Hoi allemaal,

Super gaaf dat het er een is! Ik zal de waarneming + foto's invoeren. Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en hopelijk zal de toekomst uitwijzen dat de boomarter zich kan handhaven en hopelijk langzaamaan weer wat kan uitbreiden in Nederland.
Groeten,

Joachim

Theo Bakker

Ongeveer een kilometer ten noorden van de plek van de waarneming tel ik jaarlijks een meetnetplotje op broedvogels voor de provincie Limburg en sinds 2005 zie ik daar met enige regelmaat een uitheemse eekhoornsoort. In maart 2008 had ik op 2 plekken 3 exemplaren (en verschillende (grote) nesten). Het lukte mij nooit om er met zekerheid een naam op te plakken en daarom heeft kort geleden Vilmar Dijkstra van VZZ deze locatie bezocht. Hij heeft de eekhoorn(s) kunnen determineren als Pallas eekhoorn of Roodbuikeekhoorn uit China e.o.. Via een voorbijganger kwam hij erachter dat een jaar of tien geleden 10 tot 12 van deze eekhoorns zijn ontsnapt bij een handelaar in de buurt.

Toen ik in 2005 voor het eerst zo'n beest zag dacht ik in eerste instantie (ook) aan boommarter, want ze zijn een stuk forser dan gewone eekhoorns en hebben een lange dikke staart. Ook de oortjes zien er ongeveer zo uit als bij het beest op de foto en het beschreven gedrag past ook goed op dat van de eekhoorns.

Theo

laatvlieger

CiteerOngeveer een kilometer ten noorden van de plek van de waarneming tel ik jaarlijks een meetnetplotje op broedvogels voor de provincie Limburg en sinds 2005 zie ik daar met enige regelmaat een uitheemse eekhoornsoort. In maart 2008 had ik op 2 plekken 3 exemplaren (en verschillende (grote) nesten). Het lukte mij nooit om er met zekerheid een naam op te plakken en daarom heeft kort geleden Vilmar Dijkstra van VZZ deze locatie bezocht. Hij heeft de eekhoorn(s) kunnen determineren als Pallas eekhoorn of Roodbuikeekhoorn uit China e.o.. Via een voorbijganger kwam hij erachter dat een jaar of tien geleden 10 tot 12 van deze eekhoorns zijn ontsnapt bij een handelaar in de buurt.

Toen ik in 2005 voor het eerst zo'n beest zag dacht ik in eerste instantie (ook) aan boommarter, want ze zijn een stuk forser dan gewone eekhoorns en hebben een lange dikke staart. Ook de oortjes zien er ongeveer zo uit als bij het beest op de foto en het beschreven gedrag past ook goed op dat van de eekhoorns.

Theo
Hoi Theo,

Zou je misschien eens foto's van die eekhoorns willen maken? We zouden in waarneming.nl namelijk ook graag die exoten die zich weten te handhaven in kaart brengen.

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

wimtegels

Wat betekent dit nu voor deze waarneming?moeten we weer gaan twijfelen?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Kasper S

Nee, iedereen ziet toch dat dit niet het silhouet van een Eekhoorn is. Ook al is het een exoot..
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Jeroen Nagtegaal

Bij het laten zien van dit topic kreeg ik wel vandaag de reactie dat is volgens mij zo'n roodbuikeekhoorn.

Overigens is die kweker al een bekende met exoten in limburg, hij heeft er afgelopen jaar nog 10-tallen rond zijn huis afgeschoten met de windbuks....
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Pim

Misschien moet er iemand dan eens tegen die vent zeggen dat hij ze in een beter hok moet stoppen.

Ik dacht ook in eerste instantie aan boommarter, maar met deze aanvullende informatie en wat googelen sluit ik niks meer uit.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jeroen Nagtegaal

CiteerMisschien moet er iemand dan eens tegen die vent zeggen dat hij ze in een beter hok moet stoppen.
Hij heeft ze niet meer, en wil ze niet meer, ze knaagden zich overal uit en knaagden alles door, maar hij heeft nog genoeg rondvliegen. (Ik ben hem liever kwijt dan rijk)
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tinok

Is zo'n roodbuik nou hetzelfde als de driekleur? Kom er niet helemaal uit op internet. Vond wel deze pagina:
http://www.hgrouve.nl/html/driekleur.html
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Jeroen Nagtegaal

Roodbuikeekhoorn - Callosciurus erythraeus
Driekleureekhoor - Callosciurus prevostii

Nee dus, wel familie,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tinok

aha tnx, probeer me nog wat verre te houden van die latijnse namen maar vrees dat je daar toch niet aan ontkomt als je wat verder wil komen in het natuurleven ;)  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

mlahaye

Beste waarnemers,

Het is vreselijk spijtig, maar het heeft er alle schijn van dat de 'boommarter' van Joachim, inderdaad een roodbuikeekhoorn is geweest. In de nabijheid van De Krang zijn in het verleden roodbuikeekhoorns vrijgelaten (Theo Bakker meldde dat al), die zich blijkbaar tot op heden hebben weten te handhaven.
Een nadere bestudering van de foto's roept teveel twijfel over de determinatie van boommarter: de grootte klopt niet, lange teennagels zichtbaar, stukje rood-bruine vacht, etc.
Helaas ben ik mijn enthousiasme te snel geweest. Erg jammer, hopelijk kan iemand een keer een goede foto maken van de uitkeemse eekhoorns in De Krang of natuurlijk een 'echte' boommarter fotograferen.
Waarnemingen van exotische eekhoorns worden momenteel actief verzameld door de VZZ. Voor meldingen zie: http://www.vzz.nl/nieuws/nieuws2007/nieuws...20eekhoorn.html, maar melden op waarneming.nl is natuurlijk ook uitstekend (beter!).

Vriendelijke groeten,
Maurice La Haye
admin zoogdieren

logico

Met vriendelijke groet,
Patrick

bhendrikx

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=4589591

Na deze vondst blijkt dat er in de wijk nog enkele dieren zitten. (al geruime tijd)
Groeten Bart

laatvlieger

Hoi Bart,

Heb je enig idee om hoeveel dieren het gaat? Zijn er ook nog foto's van levende exemplaren?

Met vriendelijke groet,  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

bhendrikx

Van wat ik heb begrepen worden er enkele dieren gezien.  Foto's van levende dieren zijn mij niet bekend.
Groeten Bart

laatvlieger

Oké. Bedankt in ieder geval voor het invoeren. Dit zijn waardevolle bijdragen aan de kennis over deze soorten in Nederland.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankw

#29
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=4589591
de 1e fototjes van de roodbuikeekhoorn.