Welke soort Nachtschade?

Gestart door jeanette, december 23, 2020, 11:10:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

jeanette

Beste mensen,
Omdat ik er zelf niet goed uitkom, plaats ik even een vraag die op VV verscheen hier.  Is dit de Zwarte- of eventueel de  Beklierde nachtschade?
https://vroegevogels.bnnvara.nl/community/forum/post/welk-kerstballetje/25728

met dank en groet,
jeanette

peterv

Beide worden in de nieuwe Heukels flora tot dezelfde soort gerekend. Verder toont de foto geen onderscheidende kenmerken. In de vorige Heukels werd een onderscheid gemaakt op basis van kenmerken aan de stengel en bladeren. Die staan niet op de foto.
Peter Venema

jeanette

#2
Hartelijk bedankt Peter;  op wrn. staan ze nog onder de verschillende namen.
Zie nu op de site van Flora van Nederland dat beide soorten  inderdaad onder  Zwarte nachtschade  staan.

https://www.floravannederland.nl/planten/zwarte_nachtschade


vr.gr. jeanette

Rob Koelman

Citaat van: peterv op december 23, 2020, 11:42:01 AM
Beide worden in de nieuwe Heukels flora tot dezelfde soort gerekend. Verder toont de foto geen onderscheidende kenmerken. In de vorige Heukels werd een onderscheid gemaakt op basis van kenmerken aan de stengel en bladeren. Die staan niet op de foto.

Ook in oudere drukken van de Heukels werden zwarte nachtschade en beklierde nachtschade tot Solanum nigrum gerekend, en wel in de vorm van twee goed te onderscheiden ondersoorten. Dus wat dat betreft niets nieuws onder de zon...
Met vriendelijke groet, Rob

Bonham

Dank ieder,
De stengels, bladeren en takjes en zelfs bloemblaadjes zijn sterk behaard (zie link van jeanette naar Vroege Vogels (3 foto's)). Maakt dat het verschil?

Bonham


Bonham


Willemien Troelstra

Zwarte nachtschade is dus in ieder geval goed. Met de vorige flora zou ik dit waarschijnlijk als de ondersoort 'Beklierde nachtschade' hebben genoteerd. Maar, dit is waarschijnlijk precies zo'n tussengeval waardoor de ondersoorten in de nieuwe Heukels flora niet meer zijn opgenomen en alleen de soort 'Zwarte nachtschade'.
groet, Willemien Troelstra