Naamgeving Bladwespen

Gestart door heermoes, december 22, 2020, 14:07:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

heermoes

Goedemiddag,
Ik was met foto's van internet bladwespen aan het determineren. Ik kwam met de nieuwe gids "Sawflies of Europe" uit op Elinora koehleri.
Ik ging op observation.org kijken of er meer waarnemingen waren, maar kon niks vinden. Wel stond de soort Tenthredo koehleri met veel waarnemingen op observation.org, maar deze kan ik niet in het boek vinden. Zijn dit synoniemen van elkaar of zijn het twee aparte soorten?

Edit: Ik had misschien wel kunnen wachten met deze vraag, ik had nog op nederlandsesoorten gekeken, hier staan ze inderdaad als synoniemen. Kan dit ook op observation.org als synoniem toegevoegd worden, ze staan nu als losse soorten.

Edit: is aangepast

Groeten Luc
mvg, Luc Elshout (validator Symphyta)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk!
JBU Natuurgidsen

Jorgen

De taxonomie in dit boek is helaas grotendeels gebaseerd op de catalogus die de auteur in 1999 heeft gepubliceerd. Zeker bij het genus Tenthredo leidt dit verwarring aangezien vele van zijn genera door de meesten nu als subgenera worden beschouwd. In andere gevallen volgt hij wel de recente wijzigingen, dit boek geeft dus eerder zijn persoonlijke opvattingen in taxonomie weer. Ik ben persoonlijk geen voorstander om al deze synoniemen toe te voegen.

------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

heermoes

Aangezien ik het boek van Lacourt heb en graag de nederlandse naamgeving gebruik ben ik begonnen aan een excelsheet met de Nederlandse naamgeving en de naamgeving volgens Lacourt om makkelijk de namen op te zoeken. Ik dacht, laat ik hem ook hier delen voor iedereen om te gebruiken. Dat maakt het toch wat makkelijker dan de hele tijd op internet zoeken en in de war raken met de namen.

Ik heb de soortenlijst van nederlandsesoorten.nl direct gebruikt, er missen dus een paar genussen die wel op waarneming.nl staan, die voeg ik onderaan de lijst toe zodra ik die tegen kom. Ook staan er een paar exoten bij die mogelijk gevonden kunnen worden maar niet in het boek van Lacourt vermeld worden. Sommige inheemse soorten op nederlandsesoorten.nl kan ik ook niet terug vinden in het boek, misschien hebben die een totaal andere naam of zijn deze soorten simpelweg niet opgenomen in het boek. Ook weet ik niet zeker hoever waarneming.nl overeen komt met nederlandsesoorten.nl ik neem aan, qua namen die er staan, hetzelfde.
Ik heb, op het moment van plaatsen, de genussen A t/m F en Heterarthrus, Macrodiprion, Microdiprion, Neodiprion, Sirex, Urocerus, Xeris, Xiphydria, Xyela en Orussus toegevoegd.


Ik ben (nog) geen taxonoom en begin pas net met bladwespen dus suggesties, verbeteringen en aanvullingen zijn zeer welkom! Misschien kan dit makkelijker of bestaat dit al?

Excelsheet: https://bit.ly/3xH1CE4
mvg, Luc Elshout (validator Symphyta)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk!
JBU Natuurgidsen