Jaar-overzicht van reeds gevonden gallen&mijnen in de regio

Gestart door Nathalie De Somer, november 03, 2020, 12:34:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nathalie De Somer

Hallo Matthijs en andere gallen&mijnen liefhebbers:

Voor de regio Oost-Zeeuws-Vlaanderen ben ik op zoek naar een methode om voor de lokale vereniging een overzicht van de gevonden gallen en mijnen in 2021 in beeld te brengen, zoals we dat bijvoorbeeld met een Bioblitz project kunnen doen. Of met een filter die ons een foto-overzicht van de gevonden gallen-en-mijnen soorten aanreikt.

Dat zou de vondsten van gallen en mijnen telkens goed in beeld kunnen brengen, en als we dat gebruiken in onze lokale communicatie, zal dat het delen van de kennis en het zoeken lokaal zeker stimuleren.

Zijn er bestaande mogelijkheden of varianten? Suggesties of ideeën?

De huidige middelen zijn beperkt omdat Gallen-en-mijnen in verschillende soortgroepen voorkomen, en bij de meeste filters is dat geen optie.

Als we een Bioblitz kunnen definieren voor alle waarnemingen van diverse soortgroepen,  alle met de levensvorm 'gal' en 'mijn' dan zou het al moeten lukken, maar dan zou de voorwaarde 'levensvorm' selecteerbaar moeten zijn. En we moeten meerdere voorwaarden kunnen opnemen in de Bioblitz selectie. Misschien is het een kleine stap voor de programmeurs om dit mogelijk te maken?

Benieuwd naar jullie antwoorden.

vriendelijke groet
Nathalie De Somer

MC

Dag Nathalie,

Wat een leuk idee! We lopen zelf soms er ook tegenaan dat gallen (en mijnen) eigenlijk een 'way of life' is, en niet een taxonomische groep.
Je vraag over of een bioblitz zo in te richten is, is denk ik het beste om aan waarneming zelf te richten. info@waarneming.nl is de normale ingang daarvoor denk ik.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

hiskodevries

ik vrees dat dat er niet in zit. zoals al aangehaald zitten de waarnemingen over meerdere soortgroepen verdeeld
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Nathalie De Somer

Over alle soortgroepen selecteren kan best als we het criterium 'levensvorm' mogen gebruiken bij het definieren van een Bioblitz project.
Deze filter kunnen we nu reeds instellen voor bvb eigen foto waarnemingen, en dat gaat over alle soortgroepen heen, dat zit als optie onder de geavanceerde filter.

Het enige dat dan mogelijk moet gemaakt worden is
(1) 'levensvorm' als doelstelling bij het definieren van Bioblitz en
(2) het selecteren van meerdere levensvormen zodat je 'gal' en 'mijn' etc als levensvorm kan selecteren

vriendelijke groet
Nathalie