[Beoordeel] Penseelkrab

Gestart door Jeroen Nagtegaal, februari 28, 2006, 09:48:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Hoi,

Admin's bedankt dat het er mocht komen zo'n fotografietopic. Verder wil even wat toevoegen over het beoordelen van foto's.
1. Zet [Beoordeel] altijd erbij, dan kan iedereen zien dat we cometaar mogen geven.
2. Vermeld een soortnaam/groep, zo weten we gelijk welke soort is en als hij fout is mag hier geen aanvulling op worden gegeven omdat we anders geen fotografietopic meer zijn, het kan via een PB of een topic te openen in de groep waar hij hoort.
3. Zet erbij met welk materiaal je hem hebt gefotografeerd. (Digitaal of Analoog)
4. Zet erbij waar je hem hebt gefotografeerd.
5. Zet erbij waneer je hem hebt gefotografeerd. (tijd en datum)
6. Zet erbij waar het licht vandaan kwan en/of je een flitser hebt gebruikt.
7. Zet erbij of je de foto hebt bewerkt.
8. Zet erbij Van welke afstand je de foto hebt gemaakt.
9. Zet erbij vanuit welke positie je hem hebt genomen.
10. Zet erbij of het een gewone natuurfoto is of een determinatiekenmerkenfoto is.
Als je iets niet meer weet probeer het dan zo goed mogelijk erbij te zetten.

Jeroen

Nu komt dan de Foto die jullie mogen beoordelen.
Ik heb hem gefotografeerd met een Canon EOS 3000N + Canon 28-80mm 1:3.5-5.6 en daarop dan in totaal +7 aan macrolensjes.
Ik heb hem genonem op de Kaloot in Vlissingen-Oost voor de kerncentrale.
De foto is in de namiddag tijdens de 2e kerstdag 2005 genomen, het licht kwam van rechtachter en ik heb geen flitser gebruikt. De foto is niet bewerkt. Ik heb hem van ong. 7 cm. genomen, zoals waarschijnlijk te zien is heb ik op de grond gelegen met mijn camera omhoog.

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

laatvlieger

#1
Als ik je goed begrijp dan wil je tips/ suggesties krijgen om de volgende keer een betere foto te maken? En dat telkens aan de hand van een zelfgemaakte foto.  

Op zich wel een goed idee, maar ik hoop wel dat er dan zinvolle kritiek wordt gegeven en niet telkens van die opmerkingen dat een foto mooi is of goed gelukt.., zoals je veel bij birdpix ziet, want daarvan zullen je foto's niet nóg beter worden.

Overigens lijkt het me wel een goed idee om onder het pinned gedeelte verschillende subtopics te maken. Omdat elke dier/plantengroep een verschillende aanpak van fotograferen vereist. Daarom is het volgens mij beter om deze foto bijvoorbeeld onder een subtopic "geleedpotigen" te plaatsen en vogelfoto's onder een subtopic "vogels" in het fotoforum.

dan naar jouw foto:
Mooie foto ;)
maar voor de determinatie vraag ik me wel af of dit afdoende is? Zowieso is 1 foto daarvoor misschien te weinig. Ten tweede denk ik dat je voor een goede determinatie ook de achterpoten de scharen en het schild moet fotograferen.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jeroen Nagtegaal

Oja, vergeten bij te zetten, deze foto is niet bedoelt om determinatie kenmerken te verduidelijken maar gewoon als natuurfoto.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Corryabbink

#3
Deed me aan een ruimtewezen denken. Mooie foto. Zou nog iets scherper kunnen. Vooral de scharen zijn niet erg scherp. Dat is een nadeel als je zonder statief moet werken. Is wel heel bijzonder door de manier waarop de opname gemaakt werd.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

#4
Angstaanjagende foto, wel leuk zo van onderen  ^_^  
Groet,
Tymo

Jeroen Nagtegaal

Ik heb met opzet de scharen onscherp gehouden, je krijgt dan meer diepte in de foto.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com