Obsidentify..

Gestart door jck, december 19, 2020, 17:43:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Zojuist een waarneming ingevoerd en ik kreeg de volgende mogelijkheden aangeboden -

Grutto
Zilvermeeuw
Mexicaanse Roodmus
Tapuit

En de vogel is een...

https://waarneming.nl/photos/32642276/

James

Rob Koelman

#1
Je moet er natuurlijk wel eerst even een staart bij photoshoppen, anders snapt ObsIdentify het natuurlijk niet helemaal...  B)

(En dat voor de tweede, geupdate versie - NIEUW! NOG BETER!...)
Met vriendelijke groet, Rob

Frank van de Putte

#2
Blijkbaar had ik gelijk, je moet hem gewoon echt beeldvullend maken ;D
Groetjes,

Frank van de Putte

Rick van der Weijde

Ik had van de week eigenlijk voor het eerst dat de fotografeerde soort niet ook als suggestie werd genoemd door de automatische soortherkenning.
En best schokkend eigenlijk, omdat de automatische soortherkenning er niet alleen naast zat, maar ook tot een 100% zekere Grutto kwam. Er werden (logisch bij een 100% score) geen alternatieve soorten aangeboden.

Het was geen Grutto:
https://waarneming.nl/observation/191521820/
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

jck

Alles is Grutto totdat het beeldvullend ingevoerd is. Daarna zijn andere opties beschikbaar.  ;D ;D ;D

James

gbeersma

Als nationale vogel van Nederland krijg je natuurlijk extra aandacht ...
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rick van der Weijde

Toch is er wel iets geks aan de hand, want ook deze wordt automatisch geïdentificeerd als Grutto:
https://waarneming.nl/observation/192003154/

Tot nog toe een 100% score bij vluchtfoto's (met blauwe luchten).
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

OlivierO

Misschien die tekst er eens afhalen ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Oenanthe

Goed idee Olivier. Voor foto's waar zo duidelijk visdief en rode wouw op staan heb je geen hulpprogramma's nodig. Het is heel lollig om daar de draak mee te steken omdat ze niet 100 % werken maar vaak werken ze ook verbazend goed. Zo voerde ik dit jaar een foto van een struikrietzanger in die netjes als zodanig werd gedetermineerd. Een prestatie die de meeste vogelaars het programma niet zouden hebben nagedaan.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Citaat van: Oenanthe op december 22, 2020, 09:44:40 AMHet is heel lollig om daar de draak mee te steken omdat ze niet 100 % werken maar vaak werken ze ook verbazend goed. Zo voerde ik dit jaar een foto van een struikrietzanger in die netjes als zodanig werd gedetermineerd. Een prestatie die de meeste vogelaars het programma niet zouden hebben nagedaan.

Wat in dit geval natuurlijk belangrijk is is dat waarneming.nl bijzonder eenzijdig communiceert over ObsIdentify. Vooral juichende verhalen over het programma, maar vrijwel geen aandacht voor het feit dat het programma voor veel soortgroepen nog onvoldoende betrouwbaar is.

Die eenzijdige juichverhalen leiden er toe dat overduidelijke blunders van het programma sterk worden uitgelicht. Ja maar, het is toch zo'n geweldig programma? Hoe kan dit dan?...
Met vriendelijke groet, Rob

OJGoreng

Citaat van: Oenanthe op december 22, 2020, 09:44:40 AMZo voerde ik dit jaar een foto van een struikrietzanger in die netjes als zodanig werd gedetermineerd. Een prestatie die de meeste vogelaars het programma niet zouden hebben nagedaan.

Tenzij hij bosrietzangers (en wellicht kleine karekieten, maar die zullen op de foto meestal een ander soort achtergrond hebben) ook vaak struikrietzanger noemt, dan. Ik weet niet of dat zo is, maar al die tjiftjaffen die vals-positief als bruine boszangers worden geidentificeerd doen wel zoiets vermoeden. Er lijkt een behoorlijke bias richting zeldzame soorten te zijn, wat natuurlijk verband houdt met het feit dat die onevenredig vaak worden ingevoerd.
Met vriendelijke groet, Zainal

Oenanthe

Wie ontevreden is over het programma gebruike het niet. Zoek lekker zelf op wat er op je foto staat zou ik zeggen. Dat is veel leuker.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op december 22, 2020, 15:51:12 PM
Wie ontevreden is over het programma gebruike het niet. Zoek lekker zelf op wat er op je foto staat zou ik zeggen. Dat is veel leuker.

B) ;D
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rob Koelman

Citaat van: Oenanthe op december 22, 2020, 15:51:12 PMWie ontevreden is over het programma gebruike het niet. Zoek lekker zelf op wat er op je foto staat zou ik zeggen. Dat is veel leuker.

Op zich heb je gelijk. Echter: van de grote baas moet je het gebruiken. En die is de baas, dus doen!

Je hoeft dus echt helemaal niets van natuur te weten. Gewoon je smartphone ergens op richten, fotootje maken, het programma komt met een paar namen, de bovenste keuze aanklikken en weer een waarneming ingevoerd. En op zo'n manier kom je tot wel 10 miljoen ingevoerde waarnemingen per jaar. Daaronder opvallend veel waarnemingen van grutto...
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

#14
Je moet helemaal niets van wie dan ook. Je kunt elke suggestie van het programma afwijzen en je zelf de soortnaam invullen. Als je deze site enkel gebruikt om een zo lang mogelijke lijst van waarnemingen in te voeren moet je het zelf maar weten. Dan moet je tenminste nog iets van iemand...
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rick van der Weijde

Wie steekt waar de draak mee...? Dat maak je er vooral zelf van.
Ben eigenlijk vanaf begin af aan onder de indruk van de werking van het programma. Inderdaad werkt deze bij de ene soortgroep beter dan de andere.
Die irritante teksten in de hoek van mijn foto's weet hij normaal ook structureel te negeren... Chapeau.

Reden van het delen van mijn recente ervaringen is, omdat het lijkt of er iets is gewijzigd waardoor vluchtfoto's met veel blauwe lucht nu ineens als Grutto worden gedetermineerd. Lijkt mij als site-eigenaar handige informatie om te weten. Maar wellicht gaat dat automatisch goed komen door (hernieuwde?) training van het systeem.
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Rob Koelman

Citaat van: Oenanthe op december 22, 2020, 17:34:20 PMJe moet helemaal niets van wie dan ook. Je kunt elke suggestie van het programma afwijzen en je zelf de soortnaam invullen. Als je deze site enkel gebruikt om een zo lang mogelijke lijst van waarnemingen in te voeren moet je het zelf maar weten.

Ter aanvulling op mijn eerdere bericht: op de nieuwe website wordt ObsIdentify automatisch opgedrongen. Als je een foto invoert - en de invoerpagina begint daarmee, dus blijkbaar wordt dat standaard geacht - dan krijg je ongevraagd een determinatie door ObsIdentify, of je nou wilt of niet... 'Vroeger' kon je op de oude site tenminste nog aangeven of je het programma wilde gebruiken of niet. Dus die 'keus' om ObsIdentify te gebruiken of niet, die is er dus niet...

En die zo lang mogelijke lijst van ingevoerde waarnemingen wordt standaard gepropageerd door waarneming.nl. Als je de informatie op de openingspagina leest komt telkens weer naar voren dat er vooral heel veel waarde wordt gehecht aan een zo groot mogelijk aantal ingevoerde waarnemingen. Over de kwaliteit van de aldus ingevoerde waarnemingen hoor je nooit iets. INVOEREN DUS!!! ALLES!!! FOUTEN MAKEN NIET UIT! DIE WORDEN DOOR DE ADMINS WEL GECORRIGEERD...


Met vriendelijke groet, Rob

migratorius

Ik vind het voornamelijk irritant dat het in het verre buitenland ook automatisch wordt gebruikt.
Maakt het van een Himalayadwergspecht een Roodborst. Bij de meeste soortgroepen wordt niets gecorrigeerd, dus er wordt heel veel onzin gepubliceerd...

Maar om een insect uit de Benelux te herkennen gebruik ik het ook hoor. Werkt heel aardig.

JanHein

Oenanthe

Citaat van: Rob Koelman op december 22, 2020, 18:27:50 PM
Citaat van: Oenanthe op december 22, 2020, 17:34:20 PMJe moet helemaal niets van wie dan ook. Je kunt elke suggestie van het programma afwijzen en je zelf de soortnaam invullen. Als je deze site enkel gebruikt om een zo lang mogelijke lijst van waarnemingen in te voeren moet je het zelf maar weten.


En die zo lang mogelijke lijst van ingevoerde waarnemingen wordt standaard gepropageerd door waarneming.nl. Als je de informatie op de openingspagina leest komt telkens weer naar voren dat er vooral heel veel waarde wordt gehecht aan een zo groot mogelijk aantal ingevoerde waarnemingen. Over de kwaliteit van de aldus ingevoerde waarnemingen hoor je nooit iets. INVOEREN DUS!!! ALLES!!! FOUTEN MAKEN NIET UIT! DIE WORDEN DOOR DE ADMINS WEL GECORRIGEERD...
Inderdaad. Waarneming.nl propageert maar verplicht niemand ergens toe. Dus om je daar nu weer boos over te maken is niet nodig Rob.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

#19
Citaat van: Oenanthe op december 22, 2020, 17:34:20 PMJe moet helemaal niets van wie dan ook. Je kunt elke suggestie van het programma afwijzen en je zelf de soortnaam invullen. Als je deze site enkel gebruikt om een zo lang mogelijke lijst van waarnemingen in te voeren moet je het zelf maar weten.

Citaat van: Rob Koelman op december 22, 2020, 18:27:50 PMEn die zo lang mogelijke lijst van ingevoerde waarnemingen wordt standaard gepropageerd door waarneming.nl. Als je de informatie op de openingspagina leest komt telkens weer naar voren dat er vooral heel veel waarde wordt gehecht aan een zo groot mogelijk aantal ingevoerde waarnemingen. Over de kwaliteit van de aldus ingevoerde waarnemingen hoor je nooit iets. INVOEREN DUS!!! ALLES!!! FOUTEN MAKEN NIET UIT! DIE WORDEN DOOR DE ADMINS WEL GECORRIGEERD...

Citaat van: Oenanthe op december 22, 2020, 19:50:42 PMInderdaad. Waarneming.nl propageert maar verplicht niemand ergens toe. Dus om je daar nu weer boos over te maken is niet nodig Rob.

Boos? Dat meen je hopelijk niet...  :o

Ik heb wel ongelofelijk de schurft aan de eenzijdige propaganda vanuit waarneming.nl mbt ObsIdentify. Het zou de site sieren als ze ook de mindere kanten van het nieuwe programma eens wat nadrukkelijker zouden belichten. Die worden echter systematisch verzwegen. Dan is het aan mensen zoals ik om daar iets over te zeggen...
Met vriendelijke groet, Rob

hiskodevries

#20
Citeerschurft aan de eenzijdige propaganda vanuit waarneming.nl mbt ObsIdentify.
Waar lees jij dat obsidentify als onfeilbaar wordt neergezet? https://waarneming.nl/pages/disclaimer-obsidentify/

Als liefhebber van de natuur moet je een gat in de lucht springen omdat je ook ineens allerlei soorten op naam kunt brengen die je voorheen met een vliegenmepper van je af sloeg.

Verder geeft dit systeem ook beginners de mogelijkheid om wat leeft en bloeit in hun tuin op naam te brengen en later uit te groeien tot een .... Rob Koelman of een JanHein

Dat van die Grutto is heel vervelend, geldt wel voor meer soorten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

migratorius

Citaat van: hiskodevries op januari 04, 2021, 14:30:03 PM
Verder geeft dit systeem ook beginners de mogelijkheid om wat leeft en bloeit in hun tuin op naam te brengen en later uit te groeien tot een .... Rob Koelman of een JanHein.
Hisko: zet het uit voor het buitenste buitenland (d.w.z. alles buiten Noordwest-Europa) en je hoort niets meer van mij.
Zoals gezegd: ik gebruik het ook.

JanHein

hiskodevries

het stond bij de release van observation.org ook uit, maar onder druk van buitenlandse gebruikers is het weer aangezet.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0