ervaringen met bridgecamera Sony Cybershot HX 300

Gestart door gvandeelen, december 17, 2020, 20:03:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

gvandeelen

De Sony Cybershot HX-300 heb ik aangeschaft als lichtgewicht toestel om vogels te fotograferen, ook in vlucht. Ik deel hier mijn ervaringen en misschien kan iemand met een zelfde toestel er iets mee. De camera heeft zijn beperkingen maar omdat ik beslist niet met zwaardere camera's en telelenzen overweg kan heb ik, bij wijze van compromis, gekozen voor de Sony Cybebershot HX 300.

Vogels in vlucht fotograferen, met name bij de maximale ingezoomde telelens, lukte aanvankelijk zelden en alleen door met de hand scherp te stellen (vooraf). Niet ideaal, tot ik een artikel las over het probleem van AF bij telezoomlenzen bij te ver inzoomen. Ik heb daarna de zoom op 35x ingesteld, de sluitertijd op 1/1000-2000 s, het diafragma op 5.6 en de belichting op +2EV. Ook kun je de focusmethode vooraf instellen. Toen kwamen de eerste wat scherpere foto's. Bij vogels die dichtbij en/of zeer snel langs vliegen zoom ik minder ver in, 20x of 15x. Bij donker weer geeft een sluitertijd van 640 of 800 nog redelijke resultaten bij vogels in vlucht, met iets beweging in het beeld, wat op te vangen is met panning. Voor vogels die ver weg vliegen en die met 35x zoom worden gefotografeerd kies ik een zo kort mogelijke sluitertijd, 1/2000 s of bij minder licht 1/1000.



(foto gemaakt op 16-12-2020)

De gewenste instellingen kies ik met sluitertijdvoorkeuze, eventueel met aanpassing van ISO en diafragma in stand M dan sla ik 3 varianten op via de menu-knop in MR 1,2 en 3 voordat ik op pad ga. Zo kan ik voor meerdere situaties de gewenste  instellingen met een enkele druk op de aan/uitknop paraat hebben, tot en met de zoom en belichtingswaarde toe. Daarmee lukt het steeds vaker een redelijk duidelijke foto te maken. Het resultaat staat of valt met de juiste combinatie van diafragma en sluitertijd met de belichtingsinstelling en de ISO-waarde.
Bij minder goede lichtomstandigheden zijn de prestaties aanzienlijk minder. De kwaliteit van de foto's bij goede lichtomstandigheden is voor het herkennen van vogels aanvaardbaar.
Uiteraard is het een aanrader om de tracking focusfunctie te gebruiken maar dat is me met de afstandbediening die ik nodig heb om te fotograferen nog niet gelukt. Het zou mooi zijn als de gepersonaliseerde knop daarvoor zou kunnen worden gebruikt.

Door de selectie van hoge lichtgevoeligheid (ISO) met de functieknop kun je zelfs in het donker nog foto's maken van stilzittende of staande vogels; het resultaat is niet geweldig, de vogel is wel herkenbaar.



(foto gemaakt op 30-7-2020).


Gerda van Deelen