Hoofdmenu

Soort Bijenorchis ?

Gestart door A. Soeting, mei 13, 2008, 15:37:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

A. Soeting

Deze orchis vond ik 3 jaar geleden  mei 2005 langs het pad op de krijtrotsen bij Dover. Volgens mij is hij wel verwant aan de bijenorchis maar dat is hem niet.
Kan iemand hem op naam brengen

Lida Soeting

markmeijrink

#1
Waarschijnlijk een plant uit het Ophrys sphegodes-complex. Maar daar kom ik vanavond even op terug. Eerst BBQ'en.

ps Bijenorchis hoort net als Spinnenorchis en Vliegenorchis thuis in het geslacht Ophrys. Erg variabele en lastige soorten. Gelukkig heb je in Engeland en West-europa niet zo veel mogelijkheden qua soorten dus dat maakt het weer iets makkelijker.

edit: nog even gecheckt en idd. een Ophrys sphegodes. In het nederlands heet de soort Spinnenorchis, in het Engels 'Early Spider-orchid' en bloeit vanaf begin april t/m midden mei in kalkgraslanden.

M.v.gr. Mark :P

A. Soeting

Beste Mark

Bedankt voor je antwoord. Via jouw link kwam ik op de website Europese orchideeen. Hier staat ook een plaatje van de Spinnenorchis.
Deze heeft echter geen roze tekening in de onderlip. Is dit wat je met variatie bedoelt.
Ik heb de boeken orchideeen van Europa van Landwehr, daarmee kwam ik er ook niet uit. Ik houd het nu op Spinnenorchis.

Lida Soeting

markmeijrink

Dag lida,

binnen de soorten van het geslacht Ophrys is erg veel variatie. Ook kruisen de individuele soorten erg vaak met elkaar. Gelukkig is het Verengd Koninkrijk een eiland (geografische barriere). Daardoor staan de soorten maar onder invloed van een paar andere soorten O. apifera, O. insectifera, en O. fucifora. Dus is de genetische variatie enigszins beperkt evenals de vorming van hybriden.

Los daar van vertonen alle Ophrys erg veel variatie qua lipvorm en o.a. de blauwe tekening (speculum / spiegel). Bij sommige Spinnenorchissen ontbreekt deze gehéél!

Vaak helpt het bij plaatjes kijken wanneer je kijkt naar foto's van het specifieke land. Voor engeland raad ik het boek 'Orchids of the British Isles' van Michel Foley & Sidney Clarke aan.


afbeelding van een Spinnenorchis (bron website WEO)

link naar een engelse site

op de engelse site is de hele veldgids van engelse orchideeën als pdf-bestand te downloaden!

M.v.gr. Mark

A. Soeting

Beste Mark
Ik heb je foto's bekeken, heel mooi ook de Engelse site bekeken, er zit inderdaad veel variatie in de spinnenorchissen.

Was je barbecue lekker.

Lida.

markmeijrink

:lol: Ja heerlijk B)

M.v.gr. Mark