Behaarde bekerzwammetjes Vijlenerbossen 13 november jl. => leemkelkje / Tarzetta

Gestart door Rob Koelman, december 13, 2020, 18:33:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

De bekerzwammetjes op de foto kwam ik tegen langs de Epenerbaan (Vijlenerbossen - Zuid-Limburg).

Altijd een lastige groep, maar deze zien er door de 'beharing' aan de buitenzijde uit als mogelijk/hopelijk vanaf foto determineerbaar.

Iemand een idee, of blijft het bij bekerzwam onbekend?

De twee exemplaren van de foto's zijn in gedroogde toestand beschikbaar voor eventueel nader onderzoek.

https://waarneming.nl/observation/204244293/.
4 Bekerzwam onbekend - Peziza spec. vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2020-11-13

foto's:

Met vriendelijke groet, Rob

wimperzwam

Lijkt mij geen Peziza, mogelijk een soort uit het lastige geslacht Tarzetta. Mogelijk Klein leemkelkje (Tarzetta cupularis). Zelfs onder  :micro: nog moeilijk zeker met wat verouderde literatuur.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Rob Koelman

:duim:

De foto's bij de diverse leemkelkjes op waarneming.nl komen goed overeen met de door mij waargenomen paddenstoeltjes. Ik plaats de waarneming daarom onder Tarzetta spec..

De benaming 'bekerzwam' was overigens eigenlijk bedoeld als algemene vormaanduiding, niet als specifiek bekerzwam van het geslacht Peziza. Voor 'bekerzwamachtige paddenstoelen' heeft waarneming.nl volgens mij echter geen specifieke aanduidingsmogelijkheid (?).
Met vriendelijke groet, Rob