Gevleugeld of kantig?

Gestart door Houtdraaier, december 13, 2020, 13:03:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Houtdraaier


Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/204216469/.
1 Gevleugeld hertshooi - Hypericum tetrapterum vruchtdragend, veldwaarneming
datum: 2020-09-04

foto's:



GPS positie geschat

Bij voorbaat dank, Hans Scholte

migratorius

Ik vond het nog verbazend lastig om mijn eerste ingeving hard te maken (in het wild vind ik ze niet te verwarren), maar vanwege de spitse kelkbladen en de gestreepte doosvrucht is het (inderdaad) Gevleugeld hertshooi.

Dat zal nooit op stuifzand gestaan hebben, maar op een vochtige lokatie. Vermoedelijk wat verder naar het oosten?

JanHein

Pieter Stolwijk

Dat spoort ook met de tamelijk compacte bloeiwijze.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Houtdraaier

Dank voor jullie reacties.

De opmerking van Migratorius over de vindplaats heb ik zo goed mogelijk nagetrokken.
Tijdens de wandeling rond de Hertenkamp was er geen verbinding tussen camera en telefoon, dus geen (of onjuiste) GPS data bij de foto's.
Lopend met de klok mee is de laatste foto 35 seconden vóór de Hertshooi gemaakt. Het is Goudgele honingklaver, die groeit aan beide kanten van het pad op het open stuk voor het bosje aan de westelijke punt van de Hertenkamp.
Na de Hertshooi en een niet nader gedetermineerde Toorts werd een Gewone agrimonie ca 8.5 minuut later vastgelegd. De locatie hiervan is goed terug te vinden, dit is het droge zandige deel met Duindoorn achter het hek van Meijendel. In die tijd kan gemakkelijk 100 tot 200 meter zijn afgelegd.
Op de foto van de Hertshooi is te zien dat het licht van rechts achter komt. De zon stond op dat tijdstip ongeveer in het zuid-westen.
Hier rekening mee houdend neem ik aan dat het Geveugeld hertshooi links van het pad vóór het bosje stond. Inderdaad een vochtige omgeving
De GPS locatie van de waarneming is aangepast.


Rien Ondersteijn

Houtdraaier :
Dát is nou 's een vakkundige visuele benadering v/d werkelijkheid..!
Groene groe[n]tjes.Rien.

Houtdraaier

Uiteindelijk ben ik maar een amateur fotograaf die graag weet wat hij voor zijn lens heeft, maar te vaak heeft gehad.

Groet, Hans