Welke parasiet?

Gestart door Jacob Molenaar, december 11, 2020, 09:35:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jacob Molenaar

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/204140591/.
1 Korstmosparasiet onbekend - Lichen parasite indet. veldwaarneming
datum: 2020-12-02
locatie: Alblasserbos - Oud-Alblas (ZH)

Ik durf niet met zekerheid te zeggen op welke soort het was, maar het zou witte schotelkorst geweest kunnen zijn, er zaten in elk geval een aantal stukjes 'normale' witte schotelkorst op, en verder weinig andere korstmossen.

foto's:

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

lukasverboom

Lastig met deze foto. Welk korstmos was het? Schoorsteentje? Zaten die bolletjes niet op de schors naast het korstmos?
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Jacob Molenaar

Ik durf niet met zekerheid te zeggen op welke soort het was, maar het zou witte schotelkorst geweest kunnen zijn, er zaten in elk geval een aantal stukjes 'normale' witte schotelkorst op waar ook wat rode vlekken op zaten. Verder weinig andere korstmossen gezien op de boom, maar nu je het zegt, bedoel je dat die zwarte bolletjes schoorsteentje kunnen zijn?
De bolletjes leken er inderdaad opgeplakt zeg maar, daar heb ik nog een wat grotere foto van geĆ¼pload.



Dit zat een stukje verder op de boom en leek me zo'n schotelkorst waar ik het eerder al over had, maar lijkt toch wel anders ook:
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

William de Jong


Groeten, William de Jong

Jacob Molenaar

Die heb ik daar genoeg gezien, maar ik zie nu pas dat 'ie ook rood kan zijn. Goeie suggestie dus, ben benieuwd wat de anderen ervan vinden.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Pluijm

Citaat van: William de Jong op december 11, 2020, 14:40:48 PM
Tweesporig vliesje toch?
Denk het ook. De 'horror' die je kan overkomen als je kalmpjes op een boomtak woont.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Jacob Molenaar

Citaat van: Pluijm op december 11, 2020, 14:53:24 PM
Citaat van: William de Jong op december 11, 2020, 14:40:48 PM
Tweesporig vliesje toch?
Denk het ook. De 'horror' die je kan overkomen als je kalmpjes op een boomtak woont.
Ja dat geloof ik. Ik vroeg me trouwens pas af waarom alle (korst)mosparasieten bij de mossen en korstmossen staan, het zijn toch schimmels dus hoort het bij de paddenstoelen?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Sander v Zon

Jacob, de korstmosparasieten zijn inderdaad vaak ongelicheniseerde schimmels. Echter worden ze vaak niet opgemerkt/bestudeerd door de paddenstoelen-community (te klein, te obscuur). Daarom zijn ze toch onder de korstmossen terecht gekomen, omdat ze door die mensen gezien en bestudeerd worden. :)
Groeten,
Sander

Jacob Molenaar

Dank je! Ik vermoedde al zoiets inderdaad.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

lukasverboom

Het komt soms voor dat in een genus of familie een deel van de soorten gelicheniseerd is (een alg heeft opgenomen), een deel mogelijk/facultair gelicheniseerd is en een deel niet gelicheniseerd is. Kijk bij de spijkers: Calicium wel (alg Trebauxia), Microcalicium niet of zijn gastheer wel, Chaenotheca wel (alg verschillend), Chaenothecopsis niet, wel of alleen via de gastheer. Ze groeien vaak bij elkaar op plekken waar niet echt door mycologen naar schimmels wordt gezocht, dus worden ze in dezelfde literatuur behandeld, dus staan ze ook bij ons bij elkaar.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Pluijm

Bij de laatste foto, de Lecanora, zit een Opegrapha, wellicht O. vulgata.
Maar bij de eerste foto's, de Athelia, is dat zwartbruine rechtsboven niet allemaal Strigula taylorii?! :blink:
De Athelia ook over de Strigula.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Jacob Molenaar

Interessant ;)
Was op een beuk, weet niet of dat wat zegt? Ik kan nog wel m'n foto's bekijken of er meer op te zien is.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)