Hoofdmenu

Welke kever is dit?

Gestart door Tine, december 10, 2020, 14:14:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tine

Hallo iedereen,

Heeft iemand een idee welk kevertje dit is? Het is heel klein, zo'n 3 mm groot.

Alvast bedankt!

Henri van Dodeweerd

Dag Tine,

Dit is een soort snuitkever. De kever is aardig bevuild en de foto niet heel scherp, dus een soortnaam zal lastig worden vrees ik.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Tine

Ik had de kever dood aangetroffen onderaan mijn trap en maakte me vooral zorgen of hij bepaalde schade kon aanrichten. Ik heb namelijk laatst opgemerkt dat er kleine gaatjes in mijn houten trap zitten en ik weet niet of dit om oude gaatjes gaat of nieuwe. Ik woon nog niet zo lang in het huis en het is een oude trap.

liptaster

Eerder iets klander-achtig: zit in granen (ook gemalen). Naar mijn weten zitten er geen snuitkevers in droog verwerkt hout. Gaatjes in de trap zijn doorgaans van doodskloppertje of verwanten. Zat bij ons ook: flinke laklaag erover en ik zie geen verse gaatjes verschijnen, wat geen 100% garantie geeft dat ze er niet meer zijn. Verse gaatjes zijn te herkennen aan bleek stof dat erin zit.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Henri van Dodeweerd

De klanders behoren toch bij de snuitkevers?

Ik had er ook een plaag van in huis, maar die bleken uit een zak vogelzaad te komen. Dus de zak naar buiten, kevers doden :angel:, en je bent er denk ik wel vanaf...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd