Schelpen op de golfbaan in Dirkshorn

Gestart door r.sunnotel, december 09, 2020, 15:01:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

r.sunnotel


lukasverboom

Dosinia exoleta en Spisula solida. En hieronder gaat waarschijnlijk een discussie ontstaan of het zinvol is om deze waarnemingen in te voeren. Kun je ze in ieder geval op "aangevoerd" zetten?
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

r.sunnotel

Dankjewel, ik had ze al op aangevoerd gezet, maar was gewoon benieuwd naar de soort.
Is zo'n aanvoer dan lokaal ?, worden ze gebleekt ?
groeten Ronald

lukasverboom

Schelpen worden vanzelf wit als ze een tijdje op een schelpenpad liggen. :)

Waar de schelpen vandaan komen verschilt, maar volgens mij komen ze meestal uit de Nederlandse Noordzee. Dosinia exoleta ligt bij mij in de buurt ook af en toe op de schelpenpaden. Op Texel heb ik weleens een Neptunia antiqua gevonden, en uit Delft hoorde ik dat iemand een paar haaientanden gevonden had. Allemaal dingen die uit de Nederlandse Noordzee kunnen komen.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

r.sunnotel

Dankjewel voor je antwoorden ! 
groet Ronald

Rob Koelman

#5
Als ik het goed begrijp worden waarnemingen van dit soort 'aangevoerde schelpen' automatisch uit de verspreidingskaartjes gefilterd. En terecht natuurlijk...
Met vriendelijke groet, Rob

William de Jong

Citaat van: r.sunnotel op december 09, 2020, 18:07:24 PM
Dankjewel, ik had ze al op aangevoerd gezet, maar was gewoon benieuwd naar de soort.
Is zo'n aanvoer dan lokaal ?, worden ze gebleekt ?
groeten Ronald

Citaat van: Rob Koelman op december 10, 2020, 22:58:42 PM
Als ik het goed begrijp worden waarnemingen van dit soort 'aangevoerde schelpen' automatisch uit de verspreidingskaartjes gefilterd. En terecht natuurlijk...

Nu is bij de waarnemingen de methode op 'Aangevoerd door mensen' gezet. Ik zie dat er dan niet een automatisch escape-tekentje bij de waarneming komt te staan. Dus in de database van waarneming.nl komen ze op deze manier wel naar voren als natuurlijke verspreiding. Het zou beter zijn als Ronald ook even het escape-vinkje aanklikt..

Groeten, William de Jong

Henri van Dodeweerd

Citaat van: William de Jong op december 11, 2020, 09:46:46 AM
Citaat van: r.sunnotel op december 09, 2020, 18:07:24 PM
Dankjewel, ik had ze al op aangevoerd gezet, maar was gewoon benieuwd naar de soort.
Is zo'n aanvoer dan lokaal ?, worden ze gebleekt ?
groeten Ronald

Citaat van: Rob Koelman op december 10, 2020, 22:58:42 PM
Als ik het goed begrijp worden waarnemingen van dit soort 'aangevoerde schelpen' automatisch uit de verspreidingskaartjes gefilterd. En terecht natuurlijk...































Nu is bij de waarnemingen de methode op 'Aangevoerd door mensen' gezet. Ik zie dat er dan niet een automatisch escape-tekentje bij de waarneming komt te staan. Dus in de database van waarneming.nl komen ze op deze manier wel naar voren als natuurlijke verspreiding. Het zou beter zijn als Ronald ook even het escape-vinkje aanklikt..

Maar schelpdieren die ontsnappen en dan door mensen weer gevangen worden om dan in een schelpenpad verwerkt te worden, is wel wat vreemd. Dus een escape lijkt het mij dan weer niet  ;D ;D
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

William de Jong

Escape kan ook breder gebruikt worden, Henri. In ieder geval op waarneming.nl is het een term voor aanvoer door mensen, ontsnapte uit een kooitje, aangeplant, verwilderd, exoot etc.

Groeten, William de Jong

Henri van Dodeweerd

Citaat van: William de Jong op december 11, 2020, 21:33:31 PM
Escape kan ook breder gebruikt worden, Henri. In ieder geval op waarneming.nl is het een term voor aanvoer door mensen, ontsnapte uit een kooitje, aangeplant, verwilderd, exoot etc.

Ik weet het, maar het klopt gewoon niet helemaal. Persoonlijk zou ik er dan ook zeker niet voor kiezen. Maar ach, laten we daar maar niet over discussiĆ«ren. Mijn fantasie werd iets te veel geprikkeld  ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

lukasverboom

Citaat van: lukasverboom op december 09, 2020, 15:02:42 PM
En hieronder gaat waarschijnlijk een discussie ontstaan of het zinvol is om deze waarnemingen in te voeren.

Ik zei het toch :)
Inderdaad, laten we even proberen te fiksen dat "aangevoerd door mensen" niet op de verspreidingskaartjes komt.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html