Notiophilus met opvallende achterlijftekening

Gestart door Jacob Molenaar, december 07, 2020, 14:05:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jacob Molenaar

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/203873890/.
1 Notiophilus spec. imago, gezien
datum: 2020-11-24
locatie: Alblasserdam - Polder Blokweer (ZH)

foto's:


Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

bas.drost96

Deze gele vlekken horen bij N. rufipes, substriatus, biguttatus en quadripunctatus. De poten zijn zwart, dus geen rufipes. Tussenruimte III-VII lijken me bol en even glanzend als de spiegel, dus geen substriatus. Dan blijven biguttatus en quadripunctatus. Ik durf die twee niet zonder  :micro: uit elkaar te houden, maar van quadripunctatus zijn alleen recente waarnemingen uit Zuid-Limburg.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Rayan Majoor

Ik had laatst een dergelijk kevertje maar had verwacht dat ze niet vanaf foto te determineren zouden zijn. Is dit dan dus dezelfde soort? Komt me even glanzend over (hoewel ik niet precies wist wat je met de getallen bedoelde) en de poten zijn even zwart als die van Jacobs kever
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

bas.drost96

Die zou ik ook Notiophilus cf. biguttatus noemen. Iedere ruimte tussen de strepen op de dekschilden heet een tussenruimte, die je nummert met Romeinse nummers. Bij Notiophilus is de tweede tussenruimte veel breder dan de andere tussenruimtes en glanzend (daarom de naam spiegelkever). Bij N. substriatus zijn de tussenruimtes die daarna volgen minder glanzend dan de "spiegel", bij N. biguttatus en quadripunctatus zijn ze even glanzend.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Rayan Majoor

Bedankt! Had al wel verwacht dat het zoiets zou zijn, leek me het meest logisch... maar dan weet ik het nu tenminste zeker :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Jacob Molenaar

Leuk Bas, had niet verwacht dat er zoiets specifieks uit zou komen. Is er puur op basis van waarschijnlijkheid een zekere N. biguttatus van te maken of zal ik 'm op onzeker zetten?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

bas.drost96

Tja, dat blijft een lastig verhaal. Pas in 2012 werd N. quadripunctatus voor het eerst in Nederland gevangen, maar mogelijk wordt die ook over het hoofd gezien omdat die zoveel op de algemene N. biguttatus lijkt (Heijerman & Aukema, 2014). Als we er allemaal vanuit blijven gaan dat het altijd N. biguttatus omdat N. quadripunctatus zoveel zeldzamer is, zullen we er nooit achter komen of N. quadripunctatus eventueel zou toenemen in Nederland. Ik bekijk ze zelf altijd onder de micrscoop als ik ze op een plek vang waar ik nog niet eerder Notiophilus biguttatus/quadripunctatus.
Al met al blijft N. quadripunctatus heel erg zeldzaam dus er is zeker wat voor te zeggen om hem op N. biguttatus te houden, maar ik zou hem persoonlijk op onzeker zetten. Of dat terecht is, zou ik aan de keveradmins overlaten ;).
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Jacob Molenaar

Duidelijk, laat ik 'm voorlopig zo staan. En inderdaad, als je altijd uitgaat van het algemene zul je nooit iets zeldzaams vinden  :blink:
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)