Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Dryopteris affinis/wallichiana  (gelezen 309 keer)

Jan vH

• Member
    • Mijn waarnemingen
Dryopteris affinis/wallichiana
« Gepost op: december 07, 2020, 11:25:15 am »

In een steegje in Wageningen groeit al een paar jaar een opvallende niervaren. In 2016 ontdekte ik het exemplaar, toen is het goedgekeurd als Dryopteris wallichiana (https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,350219.msg1926828.html#msg1926828). Nu zag ik dat op precies dezelfde plek nu Dryopteris affinis is goedgekeurd (zie deze waarnemingen). Is de oorspronkelijke determinatie als Dryopteris wallichiana foutief? Of zijn beide soorten nog mogelijk op basis van de foto's en moet ik een keer terug om goede foto's te maken?

Jan van Harten

bhendrikx

• Admins
Re: Dryopteris affinis/wallichiana
« Reactie #1 Gepost op: december 07, 2020, 11:59:13 am »

Zo te zien zijn de affinis sl waarnemingen (nog) niet goedgekeurd. Er is wel eens wat verwarring geweest tussen affinis en wallichiana en dan met name een vorm van affinins ssp. affinis ('morphotype convexa'). Deze heeft sterk convexe pinnules. (naar beneden gekrulde pinnules). Geleidelijk ontstaat er een beter beeld van de vormenrijkdom en de verschillen tussen de verschillenden soorten, ondersoorten, vormen/morphotypes etc. binnen het affinis-complex.
Beoordelen van een foto is echter nog lastiger dan in het veld.  Met wat ik op de recente foto's zie neig ik eerder naar affinis.

« Laatst bewerkt op: december 07, 2020, 12:02:09 pm door bhendrikx »
Groeten Bart

Jan vH

• Member
    • Mijn waarnemingen
« Reactie #2 Gepost op: december 07, 2020, 17:39:23 pm »

Bedankt voor de reactie. Als ik het goed begrijp moet ik dus een keer terug voor goede foto's. Kan ik ergens informatie vinden over de verschillen tussen de beide soorten? Niels Eimers heeft nu de waarneming van affinis op deze locatie juist aangepast naar wallichiana (https://waarneming.nl/observation/186785952/), maar of dat terecht is, is dus niet zeker?
Jan van Harten

nielseimers

• Admins
« Reactie #3 Gepost op: december 07, 2020, 19:48:58 pm »

Ik had er in eerste instantie Dryopteris affinis van gemaakt, maar zag door de discussie dat de plant eerder als D. wallichiana bestempeld was. Ik heb vanwege twijfel voorlopig een blauw vinkje gegeven. Als er meer duidelijkheid is, kan dit altijd gecorrigeerd worden.

Jan vH

• Member
    • Mijn waarnemingen
« Reactie #4 Gepost op: december 07, 2020, 23:16:11 pm »

Ik had er in eerste instantie Dryopteris affinis van gemaakt, maar zag door de discussie dat de plant eerder als D. wallichiana bestempeld was. Ik heb vanwege twijfel voorlopig een blauw vinkje gegeven. Als er meer duidelijkheid is, kan dit altijd gecorrigeerd worden.

Oké, duidelijk!
Jan van Harten

Jan vH

• Member
    • Mijn waarnemingen
« Reactie #5 Gepost op: december 29, 2020, 13:14:46 pm »

Ik ben er gisteren weer even langs gegaan. Is er met deze foto's meer over te zeggen?

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/204819665/.
1 Zwarte mannetjesvaren - Dryopteris wallichiana
datum: 2020-12-28

foto's:

Jan van Harten

Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.048 seconden met 21 queries.