Soorten "komt niet voor", maar wel (soms gevalideerde) waarnemingen!

Gestart door Jan-Jaap Spaargaren, december 06, 2020, 16:59:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan-Jaap Spaargaren

Beste admins/databasemensen,

Omdat ik dit soort taxa in verschillende soortgroepen tegenkom, plaats ik het maar hier. Ik weet anders niet de goede plek ervoor.

Er zijn dus taxa die als status "komt niet voor" hebben, maar waarvan wel  (soms gevalideerde) waarnemingen bestaan...  :huh: Als je als gebruiker zo'n soort ook hebt gezien is het onmogelijk om deze in te voeren, niet op de PC en niet in ObsMapp. Kennelijk worden deze taxa niet opgenomen in de soortenlijst waaruit je kan kiezen.
Het is mij een raadsel hoe deze waarnemingen wél tot stand zijn gekomen, maar het feit is daar. Een bestaande waarneming van zo'n soort kan je dus niet aanmaken, je kan wel een andere, bestaande kopieren en bewerken als een eigen waarneming. Dat heb ik dus gedaan, maar lijkt me niet de juiste gang van zaken.

Ik kwam dit als eerste tegen bij de soortgroep Planten en heb het hier aangekaart. De admins zijn in deze soortgroep er mee aan de gang gegaan, maar nu kom ik het fenomeen ook tegen bij andere soortgroepen, bv Paddenstoelen: https://waarneming.nl/species/210918/
Of ook Zoogdieren: https://waarneming.nl/observation/79130027/ Woelrat (terrestrische vorm) Arvicola scherman
Van de zustersoort hiervan: Woelrat (semi-aquatische vorm) Arvicola amphibius, is zelfs de soortpagina niet op te roepen. Maar kennelijk hebben sommige mensen de soort wel gezien en telt deze wel mee op hún soortenlijst:
https://waarneming.nl/users/2794/species/?period=life&species_group_id=2&province_id=0&start_date=&end_date=&filter_month=&filter_year=&use_local_taxonomy=on

Zeer waarschijnlijk speelt dit dus in meerdere soortgroepen en wellicht in 1x aan te pakken door óf de status te herzien, óf deze taxa toegankelijk voor waarnemingen te maken. Mogelijk zijn er meer oplossingen.

Ik ben benieuwd wat de oorzaak hiervan is en hoe men dit gaat oplossen.

mvg Jan-Jaap





Douwe van der Ploeg

De oorzaak is simpel: andere soortenlijst downloaden in je app (bijvoorbeeld de wereldwijde) en die gebruiken. Alternatief is bijvoorbeeld invoeren via world.observation.org.
Douwe van der Ploeg

Jan-Jaap Spaargaren

#2
Citaat van: Douwe van der Ploeg op december 06, 2020, 17:56:05 PM
De oorzaak is simpel: andere soortenlijst downloaden in je app (bijvoorbeeld de wereldwijde) en die gebruiken. Alternatief is bijvoorbeeld invoeren via world.observation.org.
Dat is natuurlijk een rare kronkelmanier. :rolleye:
Dan zou je voor 1 soort 'effe' de wereldlijst moeten gaan downloaden, en dan weer terugzetten naar de Nederlandse lijst? Anders is er met zo'n lange soortenlijst toch niet mee te werken in het veld!
Bovendien, wie weet nou, dat je zo een soort moet gaan invoeren. Zo wordt zo'n soort natuurlijk nooit 'gezien' en blijft de soort 'Komt niet voor'!

Zo hoort de Nederlandse soortenlijst toch niet te werken?  :huh:

mvg Jan-Jaap

Douwe van der Ploeg

Gezien de waarnemer van je woelrat iemand van de Zoogdiervereniging is, die aardig wat buitenlandse reisjes maakt, zou het me niks verbazen als hij de wereldlijst altijd in z'n app heeft staan ;) Valt prima mee te werken, als je de namen van de soorten maar in je hoofd hebt.

En wat dacht je van waarnemingen thuis nog even inkloppen, maar vergeten de locatie aan te passen? Of standaardlocatie vergeten uit te zetten? Of simpelweg toch de verkeerde geselecteerd? Zeker bij die woelratten kan ik me dat best voorstellen.

Het feit dat het mogelijk is om soorten die op niet-voorkomend zonder waarschuwing in te voeren is wel een onhandigheidje, natuurlijk, maar dat is Hisko vast bekend en wordt misschien ooit wel wat aan gedaan. Je zegt dat er ook gevalideerde tussen zitten, dus de validatoren kunnen de waarnemingen blijkbaar wel zien, en dus grote fouten eruit vissen. Zo'n heel groot probleem lijkt me dit allemaal niet.

Ben wel nieuwsgierig of ze ook in de export naar de NDFF gaan?
Douwe van der Ploeg

Jan-Jaap Spaargaren

#4
Citaat van: Douwe van der Ploeg op december 06, 2020, 18:17:45 PM
Gezien de waarnemer van je woelrat iemand van de Zoogdiervereniging is, die aardig wat buitenlandse reisjes maakt, zou het me niks verbazen als hij de wereldlijst altijd in z'n app heeft staan ;) Valt prima mee te werken, als je de namen van de soorten maar in je hoofd hebt.

En wat dacht je van waarnemingen thuis nog even inkloppen, maar vergeten de locatie aan te passen? Of standaardlocatie vergeten uit te zetten? Of simpelweg toch de verkeerde geselecteerd? Zeker bij die woelratten kan ik me dat best voorstellen.

Het feit dat het mogelijk is om soorten die op niet-voorkomend zonder waarschuwing in te voeren is wel een onhandigheidje, natuurlijk, maar dat is Hisko vast bekend en wordt misschien ooit wel wat aan gedaan. Je zegt dat er ook gevalideerde tussen zitten, dus de validatoren kunnen de waarnemingen blijkbaar wel zien, en dus grote fouten eruit vissen. Zo'n heel groot probleem lijkt me dit allemaal niet.

Ben wel nieuwsgierig of ze ook in de export naar de NDFF gaan?
Tja, voor zoogdieren is de wereldlijst misschien hanteerbaar, mogelijk ook voor vogels, maar probeer maar eens die van de paddenstoelen of insecten! Bovendien gebruik ik alle soorten in mijn app, want ik 'doe' alle soortgroepen. Voor zover de app.
Bovendien kan ik een ingevoerde waarneming in Waarneming.nl niet achteraf aanpassen, want de soort is niet selecteerbaar. Dat zou je dan ook via een omweg via Observado moeten doen? Daar moet je dan ook maar toevallig een account voor hebben.

"Het feit dat het mogelijk is om soorten die op niet-voorkomend zonder waarschuwing in te voeren is wel een onhandigheidje"..   :'( Ik vind dat best een grote invoerfout en relatief makkelijk te verhelpen lijkt mij.
Onderliggend probleem blijft gewoon die status 'komt niet voor' en dat moet gewoon worden opgelost lijkt me, en bovendien nog veel simpeler om te doen.

Daarnaast blijft het vreemd dat bij iemand beide Woelratten in zijn soortenlijst van Nederland meetellen (kennelijk wél in Nederland ingevoerd!), terwijl dat andere mensen niet lukt...

mvg Jan-Jaap

hiskodevries

CiteerBovendien kan ik een ingevoerde waarneming in Waarneming.nl niet achteraf aanpassen, want de soort is niet selecteerbaar. Dat zou je dan ook via een omweg via Observado moeten doen? Daar moet je dan ook maar toevallig een account voor hebben.
je waarneming.nl / observation.org /waarnemingen.be account werkt op alle (sub) sites
En nee je kunt niet voorkomen dat iemand een niet actieve soort invoert via een app.
We kunnen ook niet afstand verouderde soortenlijsten in apps onklaar maken.
dus ja dat probleem blijft
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marijn

Citaat van: hiskodevries op december 07, 2020, 07:52:15 AM
En nee je kunt niet voorkomen dat iemand een niet actieve soort invoert via een app.
We kunnen ook niet afstand verouderde soortenlijsten in apps onklaar maken.
Hoezo eigenlijk niet? Je zou bij uploaden van waarnemingen kunnen controleren of de soortenlijsten up-to-date zijn (versienummertje meesturen en daartegen checken) en zo niet, dan de upload niet toestaan en eerst afdwingen (of op z'n minst signaleren) dat de soortenlijsten geüpdatet (moeten) worden. Dan in de app afhandelen dat waarnemingen van evt. gekozen 'foute' soorten eerst gecorrigeerd moeten worden naar wel toegestane soorten. (+ evt. minder prominente optie om te overrulen en toch te uploaden om gedoe in de jungle etc. te voorkomen)
Marijn Prins

Jan-Jaap Spaargaren

Maar blijft een feit dat als een taxon met status 'komt niet voor' wél wordt waargenomen in Nederland, dan moet de status dus aangepast worden naar incidenteel, exoot, inheems of wát dan ook, zodat dit taxon ook voor anderen toegankelijk wordt om in te voeren. Dat lijkt mij althans de oplossing.

Een check op dit soort gevallen bij alle soortgroepen kan in één keer, waarna de admins van de aparte soortgroepen de status van die taxa kunnen aanpassen. Toch? :angel:

mvg Jan-Jaap

hiskodevries

klopt, is ook software voor, maar de heren van het zoogdiervalidatieteam komen zelden op het daarvoor bestemde forum onderdeel
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: hiskodevries op december 07, 2020, 12:04:35 PM
klopt, is ook software voor, maar de heren van het zoogdiervalidatieteam komen zelden op het daarvoor bestemde forum onderdeel

Maar het gaat niet om alleen zoogdieren...
Het betreft alle soortgroepen. Ik heb die van Planten en Paddenstoelen al genoemd.

mvg Jan-Jaap

hiskodevries

in dat geval meld je het even in de betreffende soortgroep onderdelen.
Het kan maar zo zijn dat het inderdaad een nieuwe soort voor nederland of belgie is, maar in de meeste gevallen betreft het een soort die van naam is gewijzigd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: hiskodevries op december 07, 2020, 12:43:06 PM
in dat geval meld je het even in de betreffende soortgroep onderdelen.
Het kan maar zo zijn dat het inderdaad een nieuwe soort voor nederland of belgie is, maar in de meeste gevallen betreft het een soort die van naam is gewijzigd

Ik heb het hier toch gemeld? Ik ga niet al die soortgroepen langs hoor.
Ik zei: "Een check op dit soort gevallen bij alle soortgroepen kan in één keer, waarna de admins van de aparte soortgroepen de status van die taxa kunnen aanpassen."
Toen zei jij: "klopt, is ook software voor".

Dan zeg ik, laat die software werken en geef de uitkomsten aan de desbetreffende admins(groepen).

Het lijkt mij sowieso dat je een status 'komt niet voor' niet zou moeten willen. Wel of niet in Nederland (of in welk land dan ook). Wel, dan een status die er bij past. Niet, dan ook geen waarnemingen. Tuinplanten in de tuin dus gewoon eruit.
Nieuwe soort? Dan vraag je die eerst aan en houdt de waarneming tijdelijk de oude soortsnaam of een verzamelnaam, heb ik zelf ook regelmatig moeten doen.

Dat houdt het simpel en de database schoon.

mvg Jan-Jaap

nielseimers

Ik heb de lijst met waarnemingen van plantentaxa die op "komt niet voor" staan, recent opgeschoond (211 totaal).

  • Een héél klein deel betrof taxa die ik na kritisch bestuderen, geactiveerd heb.
  • Een ander klein deel betrof invoerfouten en/of foute locaties.
  • Het overgrote deel betrof synoniemen uit geïmporteerde, oude datasets. Dit was veel werk, maar deze zijn deels handmatig omgezet en deels als synoniem ingesteld.
  • Een klein aantal waarnemingen betreft planten die aangeplant zijn. De determinatie is correct, maar de soort gaan we niet beschikbaar maken. Deze waarnemingen zijn afgekeurd.
  • Er resteert nu nog een klein aantal waarnemingen van obscure ondersoorten/variëteiten die in principe correct kunnen zijn, maar waarbij ik twijfel of ik deze beschikbaar wil maken.

Wij waren er simpelweg niet van op de hoogte, anders hadden we dit al een keer eerder aangepakt. Maar als het goed is, is eind volgende week de lijst min of meer leeg.