Coleophora flavipennella?

Gestart door JohnvR, mei 02, 2007, 22:35:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Ik vond deze onder een eikenblad. Als ik op http://www.bladmineerders.nl kijk lijkt Coleophora flavipennella te voldoen, inclusief de hoek van ca. 45 graden en het driekleppige einde (zag ik met een loep). Klopt dat?




zakdrager

Zou heel goed kunnen, maar ik weet niet genoeg van Coleophora's om dat met zekereid te zeggen

Henk

JohnvR

Er is er een uitgekomen. Het is de Coleophora flavipennella of de C. lutipennella lijkt me. Volgens UKMoths zouden ze alleen op genitalien van elkaar te onderscheiden zijn. Volgens www.bladmineerders.nl is de flavipennella een volgroeide larve in mei en de lutipennella in juli. Ik hou het dan maar op een onzekere Coleophora flavipennella.



 

zakdrager


han.endt

#4
Ik kwam deze waarneming en dit topic tegen, omdat ik zelf vandaag dergelijke zakjes in flinke aantallen op zomereik heb gevonden. Het lijkt mij dat gezien het feit dat de zakjes in mei op zomereik zijn gevonden ze kunnen worden gedetermineerd als Coleophora flavipennella. De dubbelganger Coleophora lutipennella verschijnt volgens www.bladmineerders.nl pas begin juli en dat is nogal een verschil. Ik zal voor de zekerheid nog even terug gaan om een rupsje onder de binoc te bekijken.
Ben erg benieuwd naar de mening van anderen.

zakdrager

Dag Han,

Je kan flavipennella en lutipennella zeker niet op die manier onderscheiden.
Ik denk dat er sprake is van een typefout op de site van Willem Ellis. De larven van lutipennella zijn niet pas begin juli volgroeid maar begin juni en die van flavipennella eind mei (zie p. 212 en 214 van MBGBI vol. 3). Dat verschil is dus maar heel klein.  

Henk

han.endt

Bedankt Henk. Ik ben even teruggeweest om de vlekjes op het mesonotum van de rupsjes te bekijken.

acherontia

CiteerIk ben even teruggeweest om de vlekjes op het mesonotum van de rupsjes te bekijken

En?


Jeroen

han.endt

#8
Twee kleine wigvormige vlekjes, dus C. flavipennella.
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=4302880