kussen met stekeltjes

Gestart door Gert Kremer, december 04, 2020, 21:45:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Op de liggende dode Beuk groeide aan de onderkant deze Kussen, bij het in knijpen weer terug veert.
met "steel" en stekel, met mes moeilijk door te snijden. stekels of haren foto 39
Nog geen sporen gevonden, heel veel Gespen foto 42.
Ik heb geen idee waar en wat ik moet zoeken, dus graag tips.
laatste foto thuis genomen.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

raar ding is het wel. grote sporen en witte sporen.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

e.moors

Je eerste foto lijkt me gewoon een oranje aderzwam. Die heeft wel vaker van die uitstulpingen. De sporen die je in beeld hebt op je laatste foto zijn waarschijnlijk van een vervuiling? Een parasiet misschien, een kleine asco die in de buurt groeide ofzo ...?
mvg. Eric

Gert Kremer

#3
dankt voor de reactie, tis geen oranje aderzwam hoor. dat zwammetje wat bruin is, is aangetast daar zijn die grote sporen van (denk ik)
Ik heb alles weggegooid, kom er deze week nog wel even om neiuw materiaal te halen en betere foto's, maar valt tegen als je wat begint te beven.  :-\
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Nieuwe foto zwammen onderkant dode Beuk, (franjezwam) zal nog eens de  :micro: gebruiken...
Maar wie heeft een idee wat het zou kunnen zijn, de laatste foto door de Stereo microscoop.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

William de Jong


Groeten, William de Jong

Gert Kremer

dat denk ik niet William, tocht bedankt voor de reactie.
ik kom er niet verder mee.
Gespen en nog eens Gespen. moet met een speld het spul uit elkaar trekken.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

paddenstoelenmonster

Hallo Gert. Juist vanmiddag heb ik ook zulke taaie veerkrachtige kussentjes met stekels op/aan de zij-onderkant van een dikke Beukenstam gevonden. Heel raadselachtig!. Zie https://waarneming.nl/waarneming/view/204187513?_popup=1
Dus ik ben ook erg nieuwsgierig. Zoiets had ik ook nog nooit gezien!
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Gert Kremer

Citaat van: paddenstoelenmonster op december 12, 2020, 16:59:42 PM
Hallo Gert. Juist vanmiddag heb ik ook zulke taaie veerkrachtige kussentjes met stekels op/aan de zij-onderkant van een dikke Beukenstam gevonden. Heel raadselachtig!. Zie https://waarneming.nl/waarneming/view/204187513?_popup=1
Dus ik ben ook erg nieuwsgierig. Zoiets had ik ook nog nooit gezien!

dan hebben we problemen (ik denk? dat ze 2-sporig zijn) hele klein sporen? wit? ik weet niet hoe ik ze zichtbaar kan krijgen. Morgen weer eens kijken misschien?
Deze  :micro: foto komt uit een stekeltje/puntje.
Riet  ;)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

Gert Kremer

was maar een grapje Riet, ik heb de aderzwam bekeken,(oranje, bleke, verblekende) 3 boeken uit Drenthe, de grote Gids, Roger Phillips, veel uren int. enz.
Maar zal kijken of ik volgende week nog nieuw materiaal ophaal. Zit nog met iets te knooien.
zwammen tis monsterachtig.  ;)  of niet Henk.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Riet het gaat morgen op de Bus. Ik hoop dat je meer kunt vinden, zoiets moet toch bekend zijn?
Het was mooi weer om even daar rond te lopen, net op tijd  :lol: de Kerststemming kom er aanzetten op de Beuk (zie foto).
Ook nog even de  :micro: erbij gehad, het is mooi hoor om te zien, maar wat ik zie??

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

rietvanoosten

Wel iets aparts Gert!  :blink:
En leuk om te mogen bekijken.
met vriendelijke groet, Riet

Gert Kremer

De kussen met stekeltjes: nu met versiering.
...
moet deze naamloos blijven?   :-[
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Ismael

Volgens mij is de versiering troskalknetje?
Groeten Ismaël Wind

Gert Kremer

#15
Citaat van: Ismael op december 18, 2020, 20:29:05 PM
Volgens mij is de versiering troskalknetje?

Dat klopt hoor. en dat andere...  Hyphodontia abieticola???? of zoiets.
we moeten er toch uit komen.  :(
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

het was er nog... 3 stuks liggen te drogen, 2 kleintje en 1 grote.
Maar voor wie??? roept u maar.
Moet toch en knaller worden in het voorjaar 2021.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

paddenstoelenmonster

Hoi Gert, nog de beste wensen voor het nieuwe jaar. Dat je maar mag genieten van al het moois buiten. Vandaag zag ik een klein loofboompje (krent/vogelkers??) met 2 staande stammetjes, waar bij beiden van die stekelkussentjes op groeien. Bij de ene gecombineerd met Gele trilzwammen. Ik zie zulk spul vaker, maar ben er tot nu toe meestal maar aan voorbij gefietst. Het heeft veel van jouw "stekelkussentje"weg. Misschien helpt dit anderen om de soort te herkennen. Het meest zou je denken aan Dennenharszwam, maar die is toch veel harder en groeit op naaldhout! Curieus dus! Ik heb er maar Kordstzwam onbekend van gemaakt.
Henk het bosmonster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Gert Kremer

ook de beste wensen Henk. De foto's van jou zijn andere (zwammen) hoor.
Bij het drogen blijft er héél weinig over.
Ik denk steeds richting korstzwam maar dan van dat kliederig spul, het zakt ook nog uit: zie foto.
;D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.