De Vortex Raxor HD is bepaald geen kinderachtige kijker. Dat een deugdelijke exemplaar daarvan optisch minder zou presteren dan een kijker van 70 euro lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Zoals je zelf al aangeeft geeft Luyi een donkerder beeld, dat is gebruikelijk bij goedkopere scopes, daar wordt mindere kwaliteit optiek in gebruikt en daarbij ligt de transmissie (hoeveelheid licht die doorgelaten wordt) merkbaar lager. Maar dat de scherpte beter zou zijn, lijkt mij er op te wijzen dat er met de Vortex is mis is. Nu ken ik het merk Luyi niet, maar even googlen levert wel voldoende plaatjes op van scopes die onder verschillende merknamen worden aangeboden. Dat lijkt bepaald geen topkwaliteit te zijn, terwijl je van de Vortex mag verrwachten dat die daar wel dicht tegenaan zit. Dus als je constatering echt klopt, zou ik direct terug gaan met de Vortex. Beter is nog om terug te gaan, beide scopes mee te nemen en in de winkel (als dat kan) verder te vergelijken met een ander exemplaar van de Vortex of een andere scope.