Mogelijk worden nog enkele wildtype muskuseenden in Nederland gehouden, maar je kan rustig aannemen dat alle in (in Europa) vrijheid levende muskuseenden, gedomesticeerde exemplaren zijn, en geen wildtype. Hierom is het in de database niet zinvol dit onderscheid te maken bij muskuseenden. Het mag dus allemaal gewoon muskuseend zijn, zonder toevoeging. Muskuseend (wildtype) wordt een leeg taxon zonder waarnemingen in Europa! Pas wanneer je duidelijke aanwijzingen hebt dat dit type muskuseenden ergens rondlopen, zou ik ze apart gaan opnemen. Maar die zijn er m.i. dus niet.
Bij wilde eenden kan je dat onderscheid wel maken, want zowel gedomesticeerde vormen als echt wilde wilde eenden zijn aanwezig. Natuurlijk heb je hierbij een giga-groot grijs gebied van wilde eenden met wildtype uiterlijk die wel genen van tamme eenden vererven, en die dus niet op uiterlijk te herkennen zijn. Daarom hebben we een werkbare tussenoplossing aangehouden en nemen we alle kwa uiterlijk afwijkende eenden op als parkeenden en noemen we alle die uiterlijk niet van wilde eend te onderscheiden zijn "wilde eenden".
Inderdaad met een foutieve en ongeldige pseudo-wetenschappelijke naam. Hier heb ik jaren geleden ook al tegenaan geschopt, maar mijn ervaring is dat schoppen op het forum niets helpt. Ook niet wanneer je gelijk hebt en erg hard schopt. Het levert alleen een hoop ergernis op van beide kanten.