bopi?

Gestart door pieter78, oktober 13, 2020, 22:11:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

pieter78

Als kenmerk voor Siberische wordt ook genoemd een lichte en zwarte vlek achter het oog. Deze vogel heeft dat. Is dat een hard kenmerk?

bvd Pieter vd Giessen
Pieter vd Giessen.

frankneijts

Niet hard genoeg zoals jouw foto's bewijzen .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

pieter78

 ;D ik was er al bang voor
Bedankt iig
Pieter vd Giessen.

Rick van der Weijde

Frank, waarom geen Siberische?
Ik zie een tweekleurige wenkbrauwstreep, wit-met-zwarte vlek achter het oog, zwartbegrensde kruin en behoorlijk zware borststreping.
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

frankneijts

Citaat van: Rick van der Weijde op oktober 14, 2020, 20:16:14 PM
Frank, waarom geen Siberische?
Ik zie een tweekleurige wenkbrauwstreep, wit-met-zwarte vlek achter het oog, zwartbegrensde kruin en behoorlijk zware borststreping.
Je hebt helemaal geljk Rick, ik was toevallig zelf e.e.a. ook nog eens aan het checken: o.a. plaat 2 op pagina 147 volume 1 Handbook Western Palearctic Birds laat de 2 in een compositie naast elkaar zien en de vogel van Pieter blijkt daaruit zonneklaar een Siberische Boompieper! Excuses Pieter & gefeliciteerd met deze leuke waarneming!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

Wil je deze leuke waarneming ook invoeren?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

gerdwichers8

De overall bruingele grondkleur; summiere twee-kleur van de wenkbrauw (voornml. oogring); weinig contrast van het zwart-witte blokje op de rand van het oordek; dunne streepjes op de lagere flank.. ..dit gaat géén Sib worden.

frankneijts

Citaat van: gerdwichers8 op december 15, 2020, 13:57:00 PM
De overall bruingele grondkleur; summiere twee-kleur van de wenkbrauw (voornml. oogring); weinig contrast van het zwart-witte blokje op de rand van het oordek; dunne streepjes op de lagere flank.. ..dit gaat géén Sib worden.

O.a. de plaatjes van deze veel getwitchte vogel in de Wieringermeer https://waarneming.nl/observation/166729439/ laten zien dat SiBoPi behoorlijk variabel is. Ik heb er een paar uitgekozen die qua kwaliteit wel wat lijken op de vogel van Pieter (er zijn véél betere foto's van deze vogel in onze database!). Ook hier "weinig contrast van het zwart-witte blokje op de rand van het oordek", "summiere 2-kleur van de wenkbrauw" en "dunne streepjes op de lagere flank". Misschien is hier de zwarte begrenzing van de bovenzijde v.d.lichte wenkbrauwstreep (die dus ook de vogel van Pieter prima laat zien!) een beter onderscheidingskenmerk..
(Vrijwel alle kenmerken die hier zijn genoemd worden ook besproken in het SiBoPi-chapter in het Handbook of Western Palearctic Birds pp 147/148 waarbij vaak termen als "often", "birds can have..", "in majority" (dus niet allemaal keihard..) worden gebruikt.)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

#8
Citaat van: frankneijts op december 15, 2020, 20:34:17 PM
Misschien is hier de zwarte begrenzing van de bovenzijde v.d.lichte wenkbrauwstreep (die dus ook de vogel van Pieter prima laat zien!) een beter onderscheidingskenmerk..

'k vond de zwakke teugel ook nog een goed kenmerk pro Boom-; bij Sib- is die wat vetter aan de oogzijde.

frankneijts

Citaat van: gerdwichers8 op december 16, 2020, 01:18:19 AM
Citaat van: frankneijts op december 15, 2020, 20:34:17 PM
Misschien is hier de zwarte begrenzing van de bovenzijde v.d.lichte wenkbrauwstreep (die dus ook de vogel van Pieter prima laat zien!) een beter onderscheidingskenmerk..

'k vond de zwakke teugel ook nog een goed kenmerk pro Boom-; bij Sib- is die wat vetter aan de oogzijde.

Maar ook die kan bij SiBoPi blijkbaar wat minder prominent zijn of lijken Gerd blijkt bijv uit de 2e foto van de Wieringermeerse vogel hierboven. Vooralsnog zou ik de vogel in kwestie toch Siberische Boompieper willen blijven noemen..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jacob Molenaar

Pieter heeft 'm intussen blijkbaar wel ingevoerd als gewone boompieper  :huh:
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

frankneijts

Citaat van: Jacob Molenaar op december 16, 2020, 10:00:32 AM
Pieter heeft 'm intussen blijkbaar wel ingevoerd als gewone boompieper  :huh:

Mmm.. hij heeft na een eerste reactie van mij hier waarschijnlijk niet meer gekeken en m laten staan zoals hij m eerst had ingevoerd lijkt het. Zal de betreffende admin (en andere) eens vragen wat ze er met deze discussie in het achterhoofd van vindt/vinden. En jij Jacob, wat denk jij hiervan?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Guus Peterse

Wel jammer dat er bij de waarneming alleen maar dat ene heel kleine plaatje staat.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

marijn

#13
Leuk beest.
Voor mij was en is dit een Sibopi on first sight.
Kan het echter (nog) niet helemaal duiden wat daarbij diagnostisch zou zijn, maar de vogel en zijn koppatroon zijn overall te clean en te contrastrijk. De zwarte bovenbegrenzing van de lichte wenkbrauw speelt denk idd een belangrijke rol, Frank.

Edit: en hadden we op foto 1 op het bovenste stukje zichtbare mantel + nek niet al iets van streping/vlekking mogen verwachten bij BoPi? De vogel is hier wel heel ongetekend.
Marijn Prins

frankneijts

#14
Citaat van: marijn op december 16, 2020, 22:06:53 PM
Leuk beest.
Voor mij was en is dit een Sibopi on first sight.
Kan het echter (nog) niet helemaal duiden wat daarbij diagnostisch zou zijn, maar de vogel en zijn koppatroon zijn overall te clean en te contrastrijk. De zwarte bovenbegrenzing van de lichte wenkbrauw speelt denk idd een belangrijke rol, Frank.

Edit: en hadden we op foto 1 op het bovenste stukje zichtbare mantel + nek niet al iets van streping/vlekking mogen verwachten bij BoPi? De vogel is hier wel heel ongetekend.

Ha Marijn, dank voor je input! Ben inderdaad het meest onder de indruk van het koppatroon en om dat te illustreren heb ik de mybi in kwestie in een compo gezet met een 18-tal Boompieperkoppies (uit mn eigen archiefje) en vergeleken met de kop van deze vogel https://waarneming.nl/observation/166729439/ een minder uitbundig getekende/gekleurde vogel (en bovendien een wat minder strakke foto want er zijn veel betere van..). En ook hieruit blijkt de belangrijkheid van die zwarte wenkbrauwgrens..  Enfin, oordeel zelf:
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

Ook uit jouw mooie compo (dank daarvoor) blijkt dat je op die donkere lijn niet echt kunt gaan maar op een groot wit veld van het supercillium achter het oog en het witte blokje boven dat zwarte.  Hier is eigenlijk alleen de oogring echt wit. De rest is bruingeel.
De nek en hogere mantel van Bopi is niet krachtig gestreept en de scaps hebben dunne donkere lijnen.

JohanvantBosch

Ondanks het wat bleke uiterlijk (combi weersomstandigheden/belichting?) wijzen voor mij de witzwarte blokjes achterop de wang, duidelijke scherpe zwarte begrenzing boven de wenkbrauw en de duidelijk tweekleurige wenkbrauwstreep, waarbij het voorste deel  oranjeachtig geel is, toch richting sibopie.

gerdwichers8

De onderzijde is wit en de flank is bruingeel. De verschillende nuances zijn een goede referentie voor het lichte blokje boven het zwart wat gewoon ook bruingeel is. De  combi weersomstandigheden/belichting is slechts gezocht maar niet gevonden. Richtingsaanwijzer draait wat in verschil van leer maar t gaat m zo nooit worden. Die oranje wenkbrauw boven de teugel wordt ook veelvuldig in dat contrast bij Bopi gevonden.

frankneijts

Gerd, de Noordhollandse SiBoPi in mijn compo laat een combinatie zien van 3 'kopkenmerken': 2-kleurige wenbkbrauwstreep, stevige zwarte belijning van die wbs + een feitelijk 3-kleurige vlek op het einde van de wbs (zwart lijntje als eind wbs, daaronder een licht vlekje en daaronder weer een zwart. De Mybi in kwestie laat exact zo'n patroon zien maar van de 18 BoPi's in mn compo laat er niet één alle 3 die kopkenmerken zien (hooguit 1 of anderhalf)..Vooral die zwarte belijning van de wbs zie je in díe vorm al niet terug bij Boompieper ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

Je kunt de oorspronkelijke foto beter in vergelijking plaatsen met foto's van gelijke kwaliteit. Zo iets dergelijks geldt ook voor die ene Siberische Boompieper in deze compilatie.

gerdwichers8

Citaat van: frankneijts op december 17, 2020, 16:26:11 PM
Vooral die zwarte belijning van de wbs zie je in díe vorm al niet terug bij Boompieper ..

..je bedoelt dat de zwarte belijning bij Sibopi (hoewel over het geheel  ook meerder) maar altijd krachtig aanwezig is áchter het oog en niet slechts er een beetje boven/krachtig ervóór?
Maar dan is het geen Sibopi in dit geval..

adriaens

Prima Siberische Boompieper wat mij betreft, Frank.

gerdwichers8

Omdat Peter het zegt. Nou nee

adriaens

#23
Niet flauw doen, Gerd.


pieter78

Sjonge, had idd niet meer gekeken. Hoewel het me niet lekker zat. Had anders nog paar foto's gehad 🙈.
Weer leerzaam zo, en iedereen bedankt!
Pieter vd Giessen.

marijn

Hé leuk, die opvallend(e) groenige handpenranden lijken inderdaad ook een aardig kenmerk.
Wel voorzichtig zijn daarmee?
Marijn Prins

gerdwichers8

#26
Op Aziatsche Sibopi's test ik eigenlijk alleen 'positief' als bij nader inzien de vogel in kwestie alsnog een Bopi is.
Het is dus niet dat ik star in mijn opvatting ben en jongens die een hogere 'hitrate' hebben in eerste instantie (ik kan makkelijk ergens verder achter liggen) hun initiele ding misgun.Ik kom daar eigenlijk altijd op terug.
Wat ik wel vind, is dat ik een veel zwakkere positie inzake de vogel begin in te nemen die bij Sibopi krachtig aan Bopi toegeeft, maar bij Bopi eerlijk een aantal trekjes richting Sibopi opmerkt.
Intergradient-op-de-een-of-andere-manier.

gerdwichers8

Citaat van: adriaens op december 18, 2020, 18:59:18 PM
Niet flauw doen, Gerd.

..al plaats je tekstwolkjes.. ..sorry, ik zie te veel Bopi

gerdwichers8

De mantel zou op een verse vogel; beide juv. als ad. toch niet vergelijkbaar mogen zijn met een valere vogel op 19 januari? Die wordt hier'groen' genoemd maar dit is toch ver bij olijf groen vandaan..

OlivierO

* Ik neem alvast een pak chips om dit "gesprek" te volgen *
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.