Cecidomyiidae - larven in okkernoten?

Gestart door dirder, november 13, 2020, 02:27:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

dirder

In Okkernoten vind ik frequent roodoranje larven die sterk doen denken aan larven van Cecidomyiidae (ook in hun gedragingen). Schade aan de vrucht lijken die niet te veroorzaken (maar misschien komt dat pas later). Kan iemand daar iets meer over zeggen? Mogelijks is het iets geheel anders. Ik kan er nergens iets over vinden, het valt alleszins erg op en ben wel benieuwd wat het zou kunnen zijn. Alvast dank.
Groeten, Dirk Derdeyn.

nielsyese

Hallo Dirk, de enige larven in okkernoot die ik ken zijn die van Rhagoletis completa (Tephritidae), maar die zijn niet roodoranje. Van wat ik in de literatuur terugvind, is de enigste Cecidomyiidae in onze contreien die aan Okkernoot is gebonden Camptomyia juglandis, maar die zit onder de bast. Geen idee dus eigenlijk. Misschien een foto maken de volgende keer?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

dirder

Zal dan eerder 'toevallig' zijn, al valt het wel op, ik zie dat steeds vaker (gisteren nog enkele noten gekraakt voor de vogels en nog steeds levende larven, tot een tiental per noot, al worden de noten binnenshuis bewaard). Ik ga eens proberen te achterhalen of het niet Aphidoletes zou kunnen zijn.
Groeten, Dirk Derdeyn.