Zaaddoos van welke plant ?

Gestart door SiepC, december 01, 2020, 20:46:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

SiepC

Van welke plant is deze zaaddoos ?

e.kneepkens

Ik denk dat het Bolderik/Agrostemma githago L.  is.
met vriendelijke groet, Emanuel

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

SiepC

Bedankt Emanuel en Rien. :duim: Even gezocht op internet naar Bolderik, en de zaden kunnen behoorlijk giftig zijn las ik  :(

Rob Koelman

Citaat van: SiepC op december 01, 2020, 22:12:58 PM... Even gezocht op internet naar Bolderik, en de zaden kunnen behoorlijk giftig zijn las ik  :(

Ehh, ja en dus... Was je van plan om ze op te gaan eten?  B)
Met vriendelijke groet, Rob

Willemien Troelstra

Het is me al eerder opgevallen, maar hij heeft prachtige zaden!
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Datura

Is dit niet het grote mysterie van Bolderik: Hoe heeft een zo opvallende soort met zulke giftige zaden zich tot een akker(on)kruid kunnen ontwikkelen? Je hoeft als (pre)historische akkerbouwer niet heel veel moeite te doen om deze soort te herkennen en te verwijderen, en gezien de giftigheid is het ook nogal belangrijk dat dat ook gebeurde...
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Hannie Luijten

Bolderik is in Nederland in prehistorische context nooit aangetroffen. De plant komt in Nederlands pas voor sinds de Romeinse tijd. Zie p. 13 ev. in onderstaande bundel.
(https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstream/handle/1887/16337/Bakels%20-%20offprint%20-%20Of%20Plants%20and%20Snails%20.pdf;jsessionid=BC2BBE957311F3F7E469F4D971F1FDE1?sequence=1
p. 13 ev..
Groet, Hannie

Rien Ondersteijn

Klopt , maar Kim bedoelde volgens mij ook niet specifiek een[ pré]historische akkerbouwer uit de Lage Landen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Datura

Klopt Rien, ik bedoelde idd dat deze zich überhaupt akkeronkruid kon manifesteren. Het artikel waar Hannie naar linkt is echter zeker interessant! Het lijkt alsof Bolderikzaden vroeger vaak in het graan zaten. Dat zaden van Bolderik moeilijk (met zeven e.d.) tussen het graan uit te halen zijn dat was me al duidelijk, maar het lijkt er m.i. dan ook op dat de zaden ook weer niet zo giftig waren dat het loonde om alle Bolderikken uit je graanveld te verwijderen...
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Hannie Luijten

Bolderik bevat saponinen, door de zaden te vermalen komen de gifstoffen mooi vrij.  Ze leveren in elk geval maag-darmproblemen op.
Naast Bolderik zat ook Moederkoorn veel in het graan. Een stuk gevaarlijker want het leidt tot voedselvergifting, psyhoses en bij voldoende inname tot de dood.
Vanaf de middeleeuwen tot aan de 19e eeuw werden scheepsladingen vol verontreinigd graan geimporteerd uit de Baltische staten, met name uit Polen. Alhoewel met moederkoorn besmette korrels goed herkenbaar zijn wist men vroeger niet dat ze schadelijk waren en werden ze er dus niet uitgehaald. Bolderik bleef bij zeven in de wind achter in het graan. Ongeschoond (goedkoop) meel werd vooral gebruikt voor brood voor de armen.

Groet, Hannie