D. saundersi --> Dicyrtoma dorsosignata (nieuw in NL!)

Gestart door Henri van Dodeweerd, november 30, 2020, 21:12:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

#30
Dat is gaaf!! Dank voor je microscopisch onderzoek en de toelichting die je geeft!!
Ik zal kijken of het vanavond lukt om de soort aan te vragen op wrn.nl, maar ik zie dat de soort nog niet in het Nederlands soortenregister staat, dus wordt het misschien wel lastig. Kan ik dan de hier bijgevoegde mic. foto erbij zetten?

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

pascal78

Citaat van: Henk Soepenberg op december 12, 2020, 17:45:15 PM
Hoi samen,

Tussen de foto's van Dicyrtomina saundersi kwam ik deze tegen: https://waarneming.nl/photos/24391052/
Lijkt ook veel op Dicyrtoma dorsosignata. Waargenomen op een begraafplaats (zo te zien omgeven door een bedrijventerrein...)

Dag Henk, goed gevonden! Op 23 december 2019 ging ik op de RK begraafplaats in Soest (inderdaad inmiddels omgeven door een bedrijventerrein) op zoek naar korstmossen. Toen zag ik ook m'n eerste springstaartje ooit. Dat was dus deze waarneming...  :rolleye:

Henk Soepenberg

Citaat van: pascal78 op december 25, 2020, 15:06:23 PM
[Toen zag ik ook m'n eerste springstaartje ooit. Dat was dus deze waarneming...  :rolleye:

Leuk Pascal, dat vergeet je niet meer  :blink:  :duim:
Vriendelijke groeten,
Henk

Henri van Dodeweerd

De link doet het helaas niet... Als ik het verhaal goed begrepen heb, is het alleen aan de hand van de springvork op dit moment goed te bepalen welke soort het is. Het zou natuurlijk leuk zijn als ze daar ook zitten. Misschien leuk om te kijken of je ze weer kunt vinden?

Overigens is het dan ook maar de vraag hoe zeldzaam de soort is. Als hij nu al zo hoog in het noorden zit, dan zal de soort vast op meer plekken aanwezig zijn, maar er zijn gewoon te weinig mensen die er naar kijken en/of ze worden te vaak voor een verkeerde soort aangezien...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

pascal78

Ik heb op dezelfde locatie als een jaar geleden (begraafplaats in Soest) nu de populatie teruggevonden! Ze zaten op de rechtopstaande zerken in de zon. Ik heb er toch al gauw een stuk of tien geteld. Zie https://waarneming.nl/species/1014335/observations/?advanced=on

.

Henri van Dodeweerd

Heb je ook foto's van de achterkant? Daarnaast zal Matty ze wel willen hebben om de springvork te checken.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

pascal78

Zeker,

Bijvoorbeeld deze:


Vers van de pers: ik heb volgens mij ook exemplaren van deze "begraafplaatsspringstaart" gevonden op een andere begraafplaats in Soest.
Zie https://waarneming.nl/observation/204875056/ en https://waarneming.nl/observation/204875054/

Ook heb ik drie exemplaren gevangen (twee van de eerste locatie en één van de nieuwe locatie), die stuur ik op naar Matty, is al afgestemd.

Het is misschien interessant om op andere (oudere) begraafplaatsen op grafstenen te zoeken.

Henri van Dodeweerd

Qua streping ziet het er goed uit!!! Leuk. Gezien de afstand tussen de vindplaatsen zou je toch echt denken dat de soort veel algemener is..
Nu afwachten wat Matty zegt! Wil je hier terugkoppeling geven, Pascal (ik ben wel nieuwsgierig ;))
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

mberg

Hej Pascal / Henri,

Lijkt me dat op basis van het kleurpatroon ook dit D. dorsosignata moet zijn maar ik zal het weer controleren. Naast een waarneming in een tuin, nu en aantal waarnemingen op begraafplaatsen. Ik denk dat dit op zich op toeval berust. Maar oude begraafplaatsen met het juiste beheer zijn voor bodemfauna wel erg interessante plekken met vaak leuke soorten (springstaarten, pissebedden, miljoenpoten, duizendpoten). De bodem is er vaak wat rijker (voldoende kalk), de locaties zijn oud (veel kans op kolonisatie) en de beplanting en plantsoenen worden weinig verstoord. Ik kom er dan ook graag.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

pascal78

#39
Dank voor de uitleg Matty! De drie buisjes voor onderzoek zijn vandaag op de bus gegaan (briefpost, het zou net door de brievenbus moeten passen...). Ivm. nieuwjaar kan het even duren, 4 januari wellicht. Ben vanochtend bij een begraafplaats in Baarn langsgeweest, maar niet gevonden.

Ook de volgende waarneming is er eentje, daar wees Matty me op:

https://waarneming.nl/observation/204875058/.
Ik had ook al zo'n vermoeden, maar de rugstreep is hier wat vaal. Een mooie variatie!

Henri van Dodeweerd

Citaat van: mberg op december 31, 2020, 00:09:22 AM
Hej Pascal / Henri,

Lijkt me dat op basis van het kleurpatroon ook dit D. dorsosignata moet zijn maar ik zal het weer controleren. Naast een waarneming in een tuin, nu en aantal waarnemingen op begraafplaatsen. Ik denk dat dit op zich op toeval berust. Maar oude begraafplaatsen met het juiste beheer zijn voor bodemfauna wel erg interessante plekken met vaak leuke soorten (springstaarten, pissebedden, miljoenpoten, duizendpoten). De bodem is er vaak wat rijker (voldoende kalk), de locaties zijn oud (veel kans op kolonisatie) en de beplanting en plantsoenen worden weinig verstoord. Ik kom er dan ook graag.

Met groet,

Matty

Ik kom er vooral voor wat korstmossen. Maar ik zal komende periode ook eens kijken of ik wat meer bodemdiertjes kan vinden. Maar potvallen plaatsen tussen de graven, wordt denk ik niet heel erg gewaardeerd. Dus even kijken hoe we dat gaan doen ;)

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Henri van Dodeweerd

Citaat van: pascal78 op december 31, 2020, 11:12:03 AM
Dank voor de uitleg Matty! De drie buisjes voor onderzoek zijn vandaag op de bus gegaan (briefpost, het zou net door de brievenbus moeten passen...). Ivm. nieuwjaar kan het even duren, 4 januari wellicht. Ben vanochtend bij een begraafplaats in Baarn langsgeweest, maar niet gevonden.

Ook de volgende waarneming is er eentje, daar wees Matty me op:

https://waarneming.nl/observation/204875058/.
Ik had ook al zo'n vermoeden, maar de rugstreep is hier wat vaal. Een mooie variatie!

Leuk! Ik zie dat die van jou al goedgekeurd zijn! Klopt het dat de streping op de achterzijde een betrouwbaar kenmerk is?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

mberg

Hej Henri,

Streping op achterlijf lijkt inderdaad een goed kenmerk, samen met de 'kruisvormige' tekening op de rug.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

pascal78

Ik heb gisteren een bodemmonster genomen (bladeren van de grond) op de eerste vindplaats in Soest. Zojuist heb ik dat uitgeplozen, blaadje voor blaadje... Na een half uurtje blaadjes bestuderen vond ik (denk ik) één dorsosignata (Zie https://waarneming.nl/observation/205311956/, helaas een donkere variant waardoor het fotograferen wat moeilijk was). Deze heb ik bewaard, voor het geval de eerdere monsters mislukt zouden zijn.

Hoewel natuurlijk te verwachten is dat ze hier aan te treffen zijn, was het voor mij de eerste keer dat ik eentje niét op een grafsteen zag.
Ik denk dat de belangrijkste reden daarvoor is dat ze op sommige (lichtere) grafstenen redelijk afsteken.

De volgende "challenge" is om er eentje buiten de twee begraafplaatsen waar ik ze aantref, te vinden.

gbeersma

Pascal, even een puur fotografische tip voor volgende gelegenheden: bij een donker voorwerp tegen een grote lichte achtergrond (zoals hier dus) moet je altijd flink overbelichten, want je camera 'denkt': het is hier nogal licht dus ik maak de belichtingstijd maar lekker kort. Omgekeerd: bij een licht voorwerp tegen een donkere achtergrond moet je dus onderbelichten want je camera gaat de belichtingstijd verlengen.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?