D. saundersi --> Dicyrtoma dorsosignata (nieuw in NL!)

Gestart door Henri van Dodeweerd, november 30, 2020, 21:12:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/203833686/.
1 Dicyrtomina saundersi
datum: 2020-11-28
locatie: IJsselmuiden (OV)

foto's:
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

mberg

Dag Henri,

Lijkt er inderdaad op. Ik zie duidelijke strepen in de achterlijfsvlek. De rug ziet er een beetje anders uit dan gebruikelijk maar deze soort is dan ook zeer variabel in pigmentering.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

mberg

Dag Henri,

Van de week is duidelijk geworden dat we een tweede Dicyrtoma-soort in Nederland hebben: D. dorsosignata. Ik heb materiaal bekeken en deze determinatie kunnen bevestigen. Het kleurpatroon van deze soort lijkt op het beest op de foto en ook de antennen lijken relatief kort wat overeen komt met de nieuwe soort. Helaas is de achterkant net niet goed te zien op de foto (de 5-tal zijbandjes mogen niet mel elkaar zijn verbonden). Heb je nog meer foto's? Is het mogelijk om materiaal te verzamelen?

Met groet!

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

gbeersma

Citaat van: mberg op december 06, 2020, 17:44:32 PM
Van de week is duidelijk geworden dat we een tweede Dicyrtoma-soort in Nederland hebben: D. dorsosignata.

Een vierde soort, bedoel je vermoedelijk. Of zijn er 2 in een ander genus ondergebracht?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

lukasverboom

Citaat van: mberg op december 06, 2020, 17:44:32 PM
een tweede Dicyrtoma-soort

Dicyrtoma, geen Dicyrtomina. We kennen alleen D. fusca, dus nu een tweede erbij, lijkt me.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

gbeersma

Ach ja, natuurlijk.  :duim: (Onhandig dat die 2 genusnamen zo op elkaar lijken.)
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Henri van Dodeweerd

Citaat van: mberg op december 06, 2020, 17:44:32 PM
Dag Henri,

Van de week is duidelijk geworden dat we een tweede Dicyrtoma-soort in Nederland hebben: D. dorsosignata. Ik heb materiaal bekeken en deze determinatie kunnen bevestigen. Het kleurpatroon van deze soort lijkt op het beest op de foto en ook de antennen lijken relatief kort wat overeen komt met de nieuwe soort. Helaas is de achterkant net niet goed te zien op de foto (de 5-tal zijbandjes mogen niet mel elkaar zijn verbonden). Heb je nog meer foto's? Is het mogelijk om materiaal te verzamelen?

Met groet!

Matty

Ha Matty,

Dat is voor mij verrassend. Ik ga thuis kijken of ik nog foto's heb waar het achterlijf iets scherper op is.
Ik weet niet of ik binnenkort in de gelegenheid ben om hier weer heen te gaan. Het staat in ieder geval wel op de planning. Ik zal kijken of ik er wat kan verzamelen. Hoe kan ik ze dan het beste verzamelen?

Groet,
Henri
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

mberg

Dag Henri,

In een klein buisje met 70% alcohol. Mocht je dat niet hebben dan kan ik je wel wat buisjes toesturen.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Henri van Dodeweerd

Ha Matty,

Ik heb van 2 foto's een uitsnede gemaakt. Het lijkt mij dat de bovenste bandjes los zijn van elkaar. De onderste heb ik er nergens goed scherp op staan. Buisjes kan ik op mijn werk wel wat gebruiken. En 70% alcohol hebben we vast ook nog wel.

Als ik komende weken daar kom, zal ik proberen wat te verzamelen. Als het gelukt is stuur ik je wel een bericht.

Groet,
Henri
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Henk Soepenberg

Hoi samen,

Tussen de foto's van Dicyrtomina saundersi kwam ik deze tegen: https://waarneming.nl/photos/24391052/
Lijkt ook veel op Dicyrtoma dorsosignata. Waargenomen op een begraafplaats (zo te zien omgeven door een bedrijventerrein...)
Vriendelijke groeten,
Henk

mberg

Hej Henk,

Dit is inderdaad dezelfde 'soort'. Het is nog even onduidelijk of het hier een Dicyrtoma of Dicyrtomina betreft. Foto's van Jan van Duinen gemaakt in IJsselmuiden doen vemoeden dat het inderdaad een Dicyrtoma is maar er zijn verschillen met D. dorsosignata (patroon en pootkleur). Als er materiaal beschikbaar komt kan ik er meer over zeggen. In Heesch heb ik met zekerheid D. dorsosignata kunnen bevestigen aan de hand van verzameld materiaal.

Met vriendelijke groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Henri van Dodeweerd

Citaat van: mberg op december 13, 2020, 00:13:07 AM
Hej Henk,

Dit is inderdaad dezelfde 'soort'. Het is nog even onduidelijk of het hier een Dicyrtoma of Dicyrtomina betreft. Foto's van Jan van Duinen gemaakt in IJsselmuiden doen vemoeden dat het inderdaad een Dicyrtoma is maar er zijn verschillen met D. dorsosignata (patroon en pootkleur). Als er materiaal beschikbaar komt kan ik er meer over zeggen. In Heesch heb ik met zekerheid D. dorsosignata kunnen bevestigen aan de hand van verzameld materiaal.

Met vriendelijke groet,

Matty

Is Jan al op de locatie geweest om materiaal te verzamelen, Matty? Als dat zo is, hoef ik het niet te doen op korte termijn..

Groet,
Henri
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Jan van Duinen

Citeer

Is Jan al op de locatie geweest om materiaal te verzamelen, Matty? Als dat zo is, hoef ik het niet te doen op korte termijn..


Hoi Henri,
Ik heb alleen foto's gemaakt, geen dieren verzameld.

Henri van Dodeweerd

Oké, Jan! De kwaliteit foto´s die jij maakt zijn vele malen beter dan de mijne. Mogelijk is verzamelen daarna niet meer nodig?

(ik houd niet zo van dieren verzamelen, dus als het niet nodig is, liever niet ;))
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Jan van Duinen

Gaat mij net zo Henri, meestal ga ik door met fotograferen tot ik de dieren niet meer terug kan vinden en dat was hier ook zo. Matty is nog niet overtuigd van de soort, ik zie, ook bij het dier uit Heesch, verschillen met de dieren op de foto's uit Zuid-Europa, maar dat zijn kleurverschillen en die zijn bij springstaarten vaker aanwezig.

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Jan van Duinen op december 14, 2020, 16:32:14 PM
Gaat mij net zo Henri, meestal ga ik door met fotograferen tot ik de dieren niet meer terug kan vinden en dat was hier ook zo. Matty is nog niet overtuigd van de soort, ik zie, ook bij het dier uit Heesch, verschillen met de dieren op de foto's uit Zuid-Europa, maar dat zijn kleurverschillen en die zijn bij springstaarten vaker aanwezig.

Heel herkenbaar. Maar heb je veel exemplaren aangetroffen? Dat veel van deze soorten variabel zijn, ben ik inmiddels wel achter. Als leek heb ik geen idee of er harde kenmerken zijn om de soorten te onderscheiden. De zijbandjes lijken een kenmerk waar je wat mee kan, maar goed ik zal eens kijken of ik binnenkort wat kan verzamelen. Met de nieuwe lock-down heb ik weer wat meer tijd ;).

Ps. Ik ben wel heel benieuwd naar jouw foto's  ;D
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Jan van Duinen

Citaat van: Henri van Dodeweerd op december 14, 2020, 21:27:53 PM

Ps. Ik ben wel heel benieuwd naar jouw foto's  ;D

Volgens mij heb ik vier of vijf exemplaren gezien waar ik foto's van heb gemaakt. Van de foto's heb ik er drie op mijn website gezet bolvormige springstaarten

Henri van Dodeweerd

Ik ga later deze week maar weer eens zoeken daar. Ik ben er nog wel eens korstmossen aan het zoeken. Nu maar hopen dat ze zich op mijn amateuristische wijze laten vangen ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

roelvanbezouw

Citaat van: Jan van Duinen op december 14, 2020, 21:48:31 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op december 14, 2020, 21:27:53 PM

Ps. Ik ben wel heel benieuwd naar jouw foto's  ;D

Volgens mij heb ik vier of vijf exemplaren gezien waar ik foto's van heb gemaakt. Van de foto's heb ik er drie op mijn website gezet bolvormige springstaarten

Mooie foto's, Jan!

Met groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops


mberg

Heren,

Het dier uit Heesch ben ik wel van overtuigd. Alle kenmerken (beharing springvork en kleurpatroon) komen overeen met de beschrijving van Stach uit 1924 /1957. De dieren uit IJsselmuiden zien er wat anders uit, maar in de bolvormige springstaarten is veel kleurvariatie dus zegt niet zoveel. Ik zou graag de beharing van de springvork controleren want daar heb ik wel veel vertrouwne in. @Henri, als je het vervelend vind materiaal te verzamelen kan ik ook zelf gaan kijken.

Met groet,

matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Henri van Dodeweerd

Ha Matty,

Als verzamelen echt niet nodig is, dan doe ik het liever niet. En het maakt natuurlijk ook niet echt uit. Als ik het doe, bespaart het jou een tochtje naar de begraafplaats van IJsselmuiden en dus een boel tijd. Ik heb inmiddels wat epjes van mijn werk meegenomen. Alcohol heb ik ook wel staan. Ik ga proberen deze week wat dieren te vinden en zal ze dan verzamelen. Ik zal ze dan naar jou verzenden.

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

mberg

Hej Henri,

Met dank!

Vriendelijke groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Henri van Dodeweerd

Citaat van: mberg op december 17, 2020, 00:08:36 AM
Hej Henri,

Met dank!

Vriendelijke groet,

Matty

Ik ben vandaag er heen geweest. Vrij snel weer gevonden. Op 1 oude betonnen grafzerk kwam ik al snel zo'n 20 exemplaren tegen. Sommige wat donkerder, anderen wat lichter. Ook wat variatie in formaat. Ik heb er 5 verzameld. Deze stuur ik zo in alcohol naar je toe. Je adres vond ik op het forum: Zuideinde 56, Westzaan.

1 exemplaar was inmiddels dood. Dit zijn overigens 2 verschillende exemplaren..


foto's:






Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

mberg

Hej Henri,

Groots!

Inderdaad Zuideinde 56, 1551 EK, Westzaan

Met groet en dank!

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

mberg

Foto vier geeft een detail van de poot en dat lijkt toch wel verdacht veel op een Dicyrtoma-klauwtje zonder tunica. Ben zeer benieuwd naar het monster.

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Henri van Dodeweerd

Citaat van: mberg op december 18, 2020, 19:59:20 PM
Foto vier geeft een detail van de poot en dat lijkt toch wel verdacht veel op een Dicyrtoma-klauwtje zonder tunica. Ben zeer benieuwd naar het monster.

Matty

Ik ben nu wel echt benieuwd hoor... Ik heb het monster gisteren op de bus gedaan, het zal morgen dan wel binnenkomen. 
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Henri van Dodeweerd

Zijn ze al aangekomen, Matty?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

mberg

Hej Henri,

Ja, vandaag is het monster aangekomen, waarvoor mijn hartelijke dank! En ik kan bevestigen dat het hier inderdaad Dicyrtoma dorsosignata betreft, de nieuwe soort voor Nederland. Het bewijs voor zit hem in de E-stekels op de dens van de springvork. Aan de buitenzijkant (hier rechts) zie je twee korte stekels (van boven naar beneden E1 en E2), gevolgd door een aantal lange stekels (E3-E6). Het belangrijkste determinatie kenmerk is dat E1 en E2 ongeveer even lang zijn, terwijl E3 (even lang als E4) veel langer is dan E2. In de verwante soort D. fusca zijn E3 en E2 even lang (is E2 dus ook lang). Leuk!

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging