mooi beestje maar wat is het

Gestart door mark67, mei 12, 2008, 22:42:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

mark67

iemand enig idee wat dit is? En kan iemand mij eens vertellen hoe ik het verschil zie tussen een libel en een juffer....



bij voorbaat mijn dank,

Mark
met vriendelijke groet, Mark

markdebruin.nl

Anne Hueber †

#1
Dit is een makkelijke: mannetje Vuurjuffer. Je ziet dat dit een mannetje is, want hij heeft net boven het borststuk een rode band, bij vrouwtjes heb je aan beide einden een rode stip. Libellen zijn de ongelijkvleugeligen, zijn groter en hebben een ander gedrag. Juffers zijn kleiner en zijn de gelijkvleugeligen. Wil je er meer over weten, koop dan misschien eens de Veldgids Libellen, daar kun je heel veel info in vinden.

mark67

Da's rap.... Mijn hartelijke dank
met vriendelijke groet, Mark

markdebruin.nl

Kasper S

Vrij simpel. Libel heeft in ruststand zijn vleugels plat, de meeste juffers hebben ze ingeklapt omhoog staan. En het makkelijkst is: Ze zijn gewoon veel groter. De meeste juffers hebben allemaal de zelfde grote, de libel is veeeeeeel groter !
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | CuraƧao

kroonp

CiteerDit is een makkelijke: mannetje Vuurjuffer.
Nog niet helemaal antwoord gegeven op de vraag  ;)




Juffer:
- voor- en achtervleugel gelijk van vorm
- vleugels in rust meestal naar achteren, langs het achterlijf, gevouwen
- kop breder dan lang en veel afstand tussen de ogen
- slank gebouwd; smal, over de gehele lengte even breed achterlijf

libel:
- voor- en achtervleugel niet gelijk van vorm; achtervleugel is sterk verbreed
- vleugels in rust meestal horizontaal uitgespreid
- ogen tegen elkaar aan of op heel kort afstand van elkaar (minder dan de breedte van het oog)
- veel forser gebouwd; achterlijf veel dikker en vaak niet over de gehele lengte even breed.

Dat zijn zo maar een paar punten.
Het is niet echt moeilijk; je zult het snel genoeg door hebben als je je er wat in verdiept en wat foto's met elkaar vergelijkt.
Groet

Peter Kroon

mark67

Mag ik jullie hartelijk danken. Ik heb vele foto's gemaakt maar weet nooit wat het is. Dankzij waarneming.nl leer ik veel wat mij nog meer plezier geef aan het fotograferen....  B)  
met vriendelijke groet, Mark

markdebruin.nl

Sticht

#6
CiteerEn het makkelijkst is: Ze zijn gewoon veel groter. De meeste juffers hebben allemaal de zelfde grote, de libel is veeeeeeel groter !
Er is veel variatie in grootte bij juffers. En niet alle echte libellen zijn groter dan juffers. ( vergelijk bijv. de zwarte heidelibel maar eens met een weidebeekjuffer )

Goyatlah

CiteerMag ik jullie hartelijk danken. Ik heb vele foto's gemaakt maar weet nooit wat het is. Dankzij waarneming.nl leer ik veel wat mij nog meer plezier geef aan het fotograferen....  B)
Kijk bv eens op mijn site, kom je de verschillen wel tegen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's