Wat voor aangeplante struik zou dit zijn?

Gestart door rogierschinkel, november 28, 2020, 13:59:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

rogierschinkel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/203729545/.
1 Plant onbekend - Plantae indet. bloeiend, aangeplant
datum: 2020-11-28
locatie: Winterswijk - 't Kooiveld (GE)

foto's:




janvdbrugge

Hoi Rogier,
Ik ken deze heester als Choisya, Mexicaanse citroenstruik. Er zijn diverse soorten in de handel, die met smal blad zoals op de foto heet tenuifolia, geloof ik. Is familie van de Citrussoorten (geurt ook zoals sinaasappelbloesem), maar geeft geen vruchten van enige omvang.
Het exemplaar in mijn tuin heeft momenteel aan één kant een bescheiden nabloei, maar de volle pracht verschijnt in april/mei.
Groeten, Jan van der Brugge

rogierschinkel


Rien Ondersteijn

Ik vraag me af of Choysia tenuifolia erg in de handel is.
Er bestaan ook variëteiten van Ternata met smal blad [White Dazzler bijv].
Groene groe[n]tjes.Rien.

janvdbrugge

Hoi Rien,
Dank voor de reactie, geeft mij meteen gelegenheid om even terug te kaatsen. Mijn parate kennis ging niet verder dan dat ik wist van het bestaan van meerdere typen van de Citroenstruik, maar het kan best om soorten dan wel om variëteiten gaan. Het "terugkaatsen" betreft de naam van het genus: niet Choysia, maar CHOISYA (is mij ook weleens verbeterd, hoor). De persoon die met deze naam is gehonoreerd, was J.D.Choisy, een Zwitsers botanicus, 1799-1859. In het Engels wordt vaak de naam "Mexican orange" (voor C.ternata) gebruikt, maar dat maakt weinig uit, het is Citrusfamilie. Nog meer info over aanplant e.d. zou ons in dit forum nog verder off-topic brengen.
Groeten, Jan van der Brugge

dirder

Flora der geholze noemt er twee: ternata (alle bladeren met 3 deelblaadjes) of x dewitteana (de meeste bladeren met 5 deelblaadjes). Flora der geholze blijkt evenwel niet altijd betrouwbaar, dus hoe accuraat het werk is voor dat genus weet ik niet.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

Goed gezien Jan !  :duim:
En dank voor de toelichting.
Groene groe[n]tjes.Rien.