Hoofdmenu

Zang

Gestart door redmar_woudstra, mei 12, 2008, 21:30:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

redmar_woudstra

Beste allen,

Vandaag vanaf het terras genoten van allerhande zang in de tuin mijn mijn ouders. Zwartkop, Zanglijster, Tuinfluiter, Braamsluiper, Grauwe Vliegenvanger etc. Ook één zanger waar ik zelf Spotvogel van maakte. Veel imitaties (ik hoorde o.a. tjiftjaf, kievit, grutto, spreeuw, boerenzwaluw, ringmus, winterkoning en koolmees), maar steeds terugkerend een nasaal, beetje zeurderig geluid (wat is vogelgeluiden omschrijven toch leuk). Als ik het in woorden moet verwoorden wordt het "glèèh glèèh" of "wèè". Ik heb de vogel niet in beeld gekregen en weinig ervaring met spotvogel, dus misschien dat iemand op basis van deze beschrijving wat zekerheid kan zeggen (en eventueel misschien andere soorten kan aandragen ;) ).

Alvast bedankt!
groet,
Redmar

Wouter

Veel imitaties en een nasaal klinkend geluid daartussendoor, dat kan eigenlijk alleen nog maar een spotvogel zijn.

Wouter

Vincent Hart

Ha Redmar,

Heb er zelf ook niet overdreven veel gehoord maar dat nassale tussengeluidje wordt volgens mij als typerend voor spotvogel beschouwd.Hier al geluisterd?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

redmar_woudstra

Ik heb inderdaad geluisterd, veel kwam overeen maar het nassale geluidje kwam niet geheel overeen. Aangezien ik ook had gelezen dat dit speciaal spotvogel is, dacht ik hieraan. Maar ik heb in de omgeving nog nooit spotvogels gezien of gehoord en ik was onzeker over eventuele imitaties van bijvoorbeeld zwartkop. Het was vooral ter bevestiging, maar ik ben blij dat ik naar alle waarschijnlijkheid gewoon een nieuwe tuinsoort heb. Als de vogel er volgende week nog zit (ik ga er eigenlijk vanuit dat ie broedt), ga ik proberen geluidsopnames te maken.
groet,
Redmar