prachtige gal op eik

Gestart door karl, mei 12, 2008, 21:11:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

karl

Welke is dit?

Floppy

#1
Deze Besgal, die zowel aan de eikenkatjes als aan de bladeren (meestal aan de onderzijde daarvan) voorkomt, wordt veroorzaakt door de sexuele generatie van de galwesp Neuroterus quercusbaccarum (Linnaeus, 1758); de agame (alleen vrouwtjes)- generatie veroorzaakt later in het jaar de bekende lensgallen onder eikenblad.

Als je goed op de katjes let, zie je momenteel misschien ook deze zoals op de foto. Die kunnen er momenteel ook aan zitten en worden veroorzaakt door de agame generatie van de galwesp Andricus quadrilineatus (Hartig, 1840)
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland


Floppy

#3
Dat is op de foto niet echt goed te zien, maar ik vermoed dat dit een besgal is, die aan het blad of aan de bladsteel zit. Ik meen in elk geval geen katje te zien. Heel af en toe zie je ze ook wel eens aan een zeer dun twijgje.
Zie bv. vooral deze N. quercusbaccarum-gal.
Gelet op de afmeting van de gal t.a.v. de kleine knoppen, moet de gal max. ca. 8 mm zijn.
Overigens zou ik geen takgal op eik weten die er uitziet als het exemplaar op de foto, hoewel dat niet alles zegt, natuurlijk  :lol: .
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

henkvanwoerden

#4
Deze bessengal op de bloeiwijze van Wintereik, heb ik vorige week gefotografeerd. Formaat Aalbes. Ik denk dat op dit topic dezelfde gal wordt besproken.Dan zou mijn vraag al zijn beantwoord. Is dit dan ook veroorzaakt door de agame generatie van Andricus quadrilineatus. Komt deze op winter-en zomereik voor?

Groet,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.

henkvanwoerden

foto 2
Met vriendelijke groet,

Henk.

Floppy

#6
Als ik het goed zie, gaat het bij je foto om een ronde gal, een besgal dus.
Ik denk daarom dat deze is veroorzaakt door de sexuele generatie van Neuroterus quercusbaccarum (de veroorzaker van dezelfde gal als de foto van Karl en de derde foto in deze draad). Die besgal komt nl. ook op de katjes voor.
Maar er zijn nog meer katjesgallen, zoals het door mij gegeven voorbeeld van A. quadrilineatus (tweede foto in deze draad); altijd de moeite waard om de katjes goed te bekijken.  :)

Ik vergat nog te beantwoorden of de gallen op Zomer- en Wintereik voorkomen. Zowel de N. quercusbaccarum-gal als de A. quadrilineatus-gal komen op beide eiken voor.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

henkvanwoerden

Dag Floris,

Bedankt voor je reactie. Ik weet weer wat meer.

Groet,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.