Leermos

Gestart door phegi, november 25, 2020, 11:23:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

phegi

Ik blijf die leermossen maar lastig vinden. Deze komt uit de duinen van Meijendel. Zou dit Duinleermos kunnen zijn?
groeten,

Peter

www.phegi.com

Pluijm

Ze zijn ook lastig. Ik ken Duinleermos niet, maar deze zou vlakke apothecia hebben en witte rhizinen. Bij jouw foto zadelvormige apothecia en donkere rhizinen. Wellicht eerder Klein leermos dan, maar onzeker.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

phegi

Bedankt voor je reactie Arno. In de Veldgids Korstmossen van duin, heide en stuifzand staat een foto van Duinleermos met donkere rhizinen.
groeten,

Peter

www.phegi.com

Pluijm

Citaat van: phegi op november 30, 2020, 16:52:27 PM
In de Veldgids Korstmossen van duin, heide en stuifzand staat een foto van Duinleermos met donkere rhizinen.
Daar heb je gelijk in. Dat van de witte rhizinen las ik in de engelse flora. Weet geen uitsluitsel. :-\
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

M.Vullings

Dit was mijn waarneming van duinleermos.
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,450097.msg2317853.html#msg2317853
Zie de kenmerken die in dit topic genoemd worden.
In de veldgids Korstmossen van duin, heide en stuifzand staat ook dat duinleermos een viltige bovenzijde heeft.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

phegi

Dan zal er een fout staan in de Veldgids (blz 147). Dan zal het Klein leermos zijn lijkt me.
groeten,

Peter

www.phegi.com

henkjanvdkolk

Zowel de Engelse als Duitse flora noemen de witte onvertakte rhizinen als belangrijkste onderscheid van duinleermos vergeleken met klein leermos. Gezien de grote variatie in rhizinen bij klein leermos is het onderscheid wel wat dubieus en de Engelse gids geeft dan ook terecht aan dat het onduidelijk is of het wel twee aparte soorten zijn. Dit lijkt me volgens de huidige opvattingen in ieder geval Klein leermos.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

phegi

Bedankt HenkJan, die leermossen zijn best lastig maar ik vind het nog altijd fantastisch ze in de duinen tegen te komen.
groeten,

Peter

www.phegi.com