Bomen determineren - bijwerken oude waarnemingen

Gestart door CiBa, november 25, 2020, 11:16:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

CiBa

Ik ben nieuw in deze omgeving en zit wel met een aantal vragen.

Ik probeer de bomen op een perceel te determineren.

De foto's zijn dan nu voornamelijk van de vorm, de schors en de knop.

Als ik in de lente en zomer diezelfde bomen fotografeer voeg ik die foto's dan toe aan oude waarnemingen?

Heeft dat een meerwaarde of maakt dat voor het doel binnen deze site geen verschil?

Indien ik de foto's gewoon mag toevoegen aan een eerder ingegeven waarneming. Pas ik het antwoord bij 'Levensstadium' dan aan volgens de laatste foto?

Groetjes
Cindy

Platbuik

Ik denk dat je er het beste een nieuwe waarneming van kunt maken. Dan heb je een soort "filmpje" van het verloop in het perceel, en hoef je de eeeene (oude) waarneming niet telkens te onderhouden, en ook geen ingewikkelde uitleg te geven.
Succes, mooi project :duim:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

SlechtValk

Eens met Þlatbuik,

Een nieuwe waarneming voor nieuwe foto's...
Je neemt immers die boom opnieuw waar! Bovendien kan er iets gewijzigd zijn, zoals je zelf al aangeeft kan het levensstadium gewijzigd zijn, of de boom kan dood gegaan zijn of iets dergelijks...
Zie een waarneming als een momentopname van het moment dat je hem noteert... op datum x om tijd y was deze boom aanwezig en was de staat zoals je hem verder beschrijft... een half jaar later kan dat anders zijn.. en de foto illustreert de huidige stand van zaken.

Alleen als blijkt dat je determinatie toch niet helemaal goed was, zou wat mij betreft een verandering aan de oude waarneming plaats moeten vinden (met bij voorkeur verwijzing naar de nieuwe waarneming). Of wanneer je details aan de oude waarneming toevoegt, die eerder nog niet vermeld waren, maar wel op het eerdere moment van waarnemen al zo waren.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

CiBa