welke ganzen?

Gestart door herbert74, november 23, 2020, 14:34:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

herbert74

Beeldherkenning geeft kleine rietgans, maar ik vermoed grauwe ganzen, kan iemand zich hier over buigen?
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/203560597/.
25 Grauwe Gans - Anser anser adult, overvliegend, gezien
datum: 2020-11-23
locatie: Turnhout - Bijheide (Bieheide) (AN)

foto's:


Groet

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

migratorius

Allebei fout lijkt me: Toendrarietganzen.

JanHein

herbert74

Dat zou een fijne verrassing zijn...

Groeten

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

herbert74

Grauwe ganzen schrappen we, nog twee kanshebbers dus (kleine rietgans en toendrarietgans),

bedankt alvast,

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

Oenanthe

Citaat van: Guus Peterse op november 23, 2020, 17:01:17 PM
Waarom geen kleine?
Dat vroeg ik me ook meteen af. Vooral op basis van de kleine snaveltjes.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

migratorius

Vijf Kleine Rietganzen in de Kempen is behoorlijk onwaarschijnlijk. Ik vind de snavels zeker niet klein.

JanHein

herbert74

Was zelfs een grotere groep, ongeveer 25 exemplaren

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

Gydokoster

Gezien de oranje pootkleur zou ik ook Toendrarietganzen zeggen.

Gydo Koster

Guus Peterse

#9
Ik vind de pootkleur (en de snavelkleur) nou juist niet zo oranje, en daarnaast de bovenvleugels erg licht en grijsachtig.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

lupokatja

Ik zou hier ook Kleine Rietganzen van maken en wel om de redenen die al genoemd zijn (lichte bovenvleugel, postuur, snavelvorm en wat er te maken is van de pootkleur). Overvliegend moet dat zelfs op die plek wel kunnen. Hier in Midden-Brabant lijkt het aantal waarnemingen de laatste jaren iets toe te nemen, met ook steeds vaker kleine groepjes aan de grond.

Lützen

Gydokoster

Nu zie ik het ook ja, die lichte bovenvleugel en het postuur wijzen inderdaad op kleine riet.
Met de pootkleur was ik ook te snel, dat is met deze foto lastig te beoordelen.
Excuus!

Gydo Koster

Cygnus

Volgens mij zijn dit geen Kleine Rietganzen
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

herbert74

#13
Bedankt voor het meedenken iedereen (veel opgestoken van jullie), ondertussen zijn ze gevalideerd als toendrarietganzen, heb ook gezien dat er in die regio die dag heel wat toendrarietganzen geobserveerd zijn (voor wat het waard is)

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

Rob Koelman

Ter lering ende vermaak:

Waarom zijn dit uiteindelijk (toch) toendrarietganzen en geen kleine rietganzen?

(Graag argumenten gebaseerd op de zichtbare kenmerken op de foto's bij de waarneming)
Met vriendelijke groet, Rob

herbert74

Beste Rob, uiteraard heb je gelijk en doe je een determinatie op basis van uiterlijke kenmerken en niet van andere observaties in de buurt (die observaties heb ik er voor mezelf bijgehaald, België is niet zo een "ganzenland" als Nederland, maar zoals je ook kon lezen heb ik dit direct gerelativeerd), heb die vraag ook aan de persoon die de validatie gemaakt heeft gesteld, zodat ik hier in de toekomst ook iets uit leer, ik wacht af

Groeten

Herbert

Herbert
Belgian birdlover

lupokatja

Of deze waarneming al dan niet als Toendrarietgans is gevalideerd zegt mij eerlijk gezegd niet zoveel.

Ben niet zo gek op ad-hoc theorieen, maar wellicht zijn hier gewoon beide soorten te zien? De linkervogel heeft naar mijn inschatting toch echt eerder roze poten (een "colorpicker" maakt er hex #8c7c82 = "Dark greyish pink" van) en volgens mij een lichte bovenvleugel die ook beter op Kleine Rietgans past. De vogel rechtsboven zou echter inderdaad best zomaar een Toendrarietgans kunnen zijn, met een net iets langer lichaam en net iets langere nek. Mogelijk 3 (of 2) Toendrarietganzen en 2 (of 3) Kleine Rietganzen in dat geval, al moet ik toegeven dat het wel wat subtiel is allemaal en ik er dus niet helemaal uitkom. Hybrides kunnen natuurlijk ook nog ;).

Als er meer foto's zijn zou dat natuurlijk ook kunnen helpen...

Weet niet of Trinus (Cygnus) nog aan wil geven waarom hij denkt dat het geen Kleine Rietganzen zijn?

Groeten,

Lützen

Guus Peterse

Die meer naar roze neigende pootkleur zie ik eigenlijk bij alle vijf (snavel idem) en de lichtgrijze kleur op de bovenvleugel op alle vogels waarvan de bovenvleugel zichtbaar is.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015