Hoofdmenu

Rare namen hybriden

Gestart door SlechtValk, november 23, 2020, 23:03:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

SlechtValk

Hoi floristen, ik zit vaak aan de andere kant van het forum bij de zoölogen, maar bij het doorscrollen van de database kwam ik iets tegen wat ik niet begreep en daarom dit topic.

Ik kwam een hele lijst hybrides tegen, waarbij de naam (wetenschappelijk, want veelal hebben ze geen NL naam) begint met een x...
Zie bijv: https://old.waarneming.nl/specieslist.php?g=0&f=0&q=x+&z=0&p=0&sort_lat=0&sound=0&hidden=0&type=H&all_lang=0&local=0&exact=2&page=5

Ik ken de notatie met een x als kruising/hybride tussen twee soorten, maar wanneer er VOOR de x niets staat, wat betekent het dan? (zover ik kon zien lijkt dit alleen bij planten voor te komen)... Ik vroeg me af wat dit voorstelde... voor mij als niet-kenner ziet het eruit alsof het een kruising met niets is... maar euh... misschien is er een goede verklaring voor... of is het een fout in de database?

Kan iemand me dat uitleggen? :P
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

nielseimers

Dat betekent een kruising tussen twee soorten uit verschillende geslachten.

Plantoon

Sommige planten kruisen tussen de genera onderling. Als je een Olifant met een hele lange nek treft dan is dat wellicht een x Girafanthus species.
Dat komt niet zoveel voor, meestal zijn de kruisingen tussen soorten binnen het zelfde geslacht. Homo sapiens x Homo neanderthaliensis heeft historisch bestaan. Sommige van die kruisingen krijgen een eigen naam en dan staat die x voor een nieuw gevonden 'soort'naam dus in dit geval krijgen we Homo x sapineander, een wijze neanderthaler dus. Anderen op dit forum kunnen dit misschien op een meer wetenschappelijke manier uitleggen.  B)

Rob Koelman

#3
Citaat van: Plantoon op november 23, 2020, 23:20:33 PM
... Homo sapiens x Homo neanderthaliensis heeft historisch bestaan. ...

Of, vanuit iets verschillende definitie van 'soort':  Homo sapiens sapiens x Homo sapiens neanderthalensis...
Met vriendelijke groet, Rob

tekenaar

De international code of zoological nomenclature staat los van de international code of botanical nomenclature. Beide codes lijken wel veel op elkaar, maar sommige regels verschillen. Bij dieren mag je geen wetenschappelijke namen geven aan taxa met een hybride oorsprong. Bij planten mag dat wel en is precies omschreven hoe je dit moet doen.

(Overigens hebben in deze de botanisten meer gelijk dan de zoologen: uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat sommige "goede" diersoorten een hybride oorsprong hebben, net zoals dat bij planten het geval is).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rien Ondersteijn

Voor Slechtvalk ;

Hier de link naar t Topic waarin deze kruising is besproken :
https://old.waarneming.nl/wn_link/list/?id=109550259.
Opvallend vond ik dat vrij snel die kruising werd geopperd door bezoekers.

En tevens een vraag : Heeft Slechtvalk ook een [voor]naam ?
Of is dat je werkelijke naam ?  ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

SlechtValk

Dank voor de beantwoording allemaal!

Het wordt me een klein beetje duidelijker, hoewel ik het gevoel heb dat ik t lang nog niet helemaal begrijp :P... maar goed, dat zal vermoedelijk wel nooit gebeuren...

Als ik het goed begrijp en kort samenvat komt het erop neer dat als je soort A.b. kruist met soort C.d. dat deze dan een eigen naam kan krijgen die met een x begint... om aan te geven dat het om een kruising gaat... begrijp ik het zo goed? :S

En hoe zit dat dan met bijv. "x Conyzigeron x huelsenii"? Een kruising van kruisingen ofzo?

Ik zie in elk geval wel dat er iets mis gaat bij dergelijke taxa, omdat het eerste deel van de naam als genus gezien wordt, zijn er een heel aantal soorten met genus "x" (zie ook bovenstaande link naar "x Conyzigeron x huelsenii". Wat mijns inziens gewoon een bug is... mee eens?




Citaat van: Rien Ondersteijn op november 24, 2020, 12:21:24 PM
Heeft Slechtvalk ook een [voor]naam ?
Of is dat je werkelijke naam ?  ;)

Allereerst is mijn nickname SlechtValk, hoofdletters doen ertoe ;) en anders zou je het kunnen verwarren met de nagenoeg gelijknamige vogel :P.
Zie mijn handtekening voor mijn [voor]naam ;)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Willemien Troelstra

Citaat van: SlechtValk op november 24, 2020, 15:30:18 PM
Als ik het goed begrijp en kort samenvat komt het erop neer dat als je soort A.b. kruist met soort C.d. dat deze dan een eigen naam kan krijgen die met een x begint... om aan te geven dat het om een kruising gaat... begrijp ik het zo goed? :S

En hoe zit dat dan met bijv. "x Conyzigeron x huelsenii"? Een kruising van kruisingen ofzo?
Ik zie in elk geval wel dat er iets mis gaat bij dergelijke taxa, omdat het eerste deel van de naam als genus gezien wordt, zijn er een heel aantal soorten met genus "x" (zie ook bovenstaande link naar "x Conyzigeron x huelsenii". Wat mijns inziens gewoon een bug is... mee eens?

Ik zou het beschrijven als dat er een kruising is tussen soorten uit verschillende geslachten en daarmee dus een 'nieuw geslacht' ontstaat.

Dat voorbeeld dat je hebt gevonden: Ik kan me voorstellen dat dat ontstaat als een kruising eerst werd gezien werd als een kruising van twee soorten in één geslacht en daarna een van de ouders (op basis van DNA onderzoek of andere afwegingen) in een ander geslacht geplaatst werd. Toen moest dus logischerwijs de geslachtsnaam een kruising worden en het soort -epitheton was al een kruising. Maar ik ben geen taxonoom, dus weet niet of dat de verklaring hiervoor is.

En inderdaad als x[spatie]geslachtsnaam oplevert dat x een geslacht is, is dat niet goed.
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

Stefan :sorry- ik had je ondertekening deels over t hoofd gezien de eerste keer. Nu snapik ook de dubbele hoofdletters  ;D
Groene groe[n]tjes.Rien.