Zweefvlieg die eieren legt?

Gestart door markmeijrink, mei 12, 2008, 17:13:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

markmeijrink

Het gedrag van dit vrouwtje Epistrophe eligans (als ik me niet vergis) trok mijn aandacht vanwege het feit dat ze steeds de onderkant van het blad op zocht. M.i. raar gedrag wat ik niet eerder heb kunnen observeren. Het exemplaar maakte ook vreemde bewegingen met haar achterlijf. Vandaar mijn gedachte dat het een eierleggende zweefvlieg zou kunnen betreffen. Bij nadere inspectie bleken meerdere bladeren met iets wit-achtig te zijn af gezet. De foto's geven echte uitlsluitsel het zijn larven van bladluizen. Die op hun beurt weer lieverheersbeestjes aan trekken. (zie ook foto parende lieveheersbeestjes).

Maar nu weer even terug naar de zweefvlieg. Heb ik nu wel of niet het leggen van eieren waargenomen? (ik kan er géén ontdekken op de foto!) Wat was de zweefvlieg dan aan het doen? Eten!?

Misschien dat iemand hier meer over weet.

Mark

hier komt het vrouwtje aan gevlogen

markmeijrink

vervolgens zoekt ze steeds de onderkant van bladeren op! (waar dus de larven van de bladluizen zich bevinden)

markmeijrink

is ze hier nou aan het eten, of toch eiere aan het leggen?

markmeijrink

nog een foto van de zweefvlieg voor de determinatie

markmeijrink

de larven van de bladluis

markmeijrink

larven van de bladluizen met de adulten. Misschien dat iemand weet welke het zijn?

markmeijrink

en tot slot de parende lieveheersbeestje die waarschijnlijk ook op de bladluizen afkwamen en later elkaar tegenkwamen :wub:

han.endt

#7
Inderdaad Epistrophe eligans. Aangezien de maden van deze soort leven van bladluizen is er toch wel een behoorlijke kans dat het vrouwtje eitjes aan het leggen was of daar een poging toe deed. Misschien was het alleen een inspectie voor een goede plek. Het achterlijf is in elk geval uitgestulpt als aanzet voor het leggen van eieren.

markmeijrink

Mmm leuk! Zijn die eieren klein? Ik heb ooit ook eens eens een eieren leggende Syrphus op de foto gezet (althans daar kwam ik na het bekijken van de foto's thuis pas achter.

M.v.gr. Mark

han.endt