In een steeg in Purmerend

Gestart door rapunzel, november 23, 2020, 15:47:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

rapunzel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/203558840/.
1 Plant onbekend - Plantae indet.
datum: 2020-11-23
locatie: Purmerend - Weidevenne (NH)

foto's:


None
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groeten,
Koos
Koos Ballintijn

e.kneepkens

Ik neem aan dat het niet gaat over de Campanula op de bodem maar het struikachtige exemplaar. Lijkt me onderin houtig. Doet me denken aan een (wortel)scheut van Philadelphus. Misschien staat achter de schutting wel een groot exemplaar van P.coronarius/Welriekende Jasmijn. 
met vriendelijke groet, Emanuel

rapunzel

Citaat van: e.kneepkens op november 23, 2020, 17:21:56 PM
Ik neem aan dat het niet gaat over de Campanula op de bodem maar het struikachtige exemplaar. Lijkt me onderin houtig. Doet me denken aan een (wortel)scheut van Philadelphus. Misschien staat achter de schutting wel een groot exemplaar van P.coronarius/Welriekende Jasmijn.
Het struikje kwam wel duidelijk uit de grond buiten de schutting. Heeft Philadelphus ook zulke lange uitlopers ?
Als ik op het internet P. coronarius bekijk is het een prima candidaat.
Met dank en groet,
Koos Ballintijn
Koos Ballintijn

Rien Ondersteijn

Apart-de mijne staat er zo'n 30-40 jaar schat ik.Nog nóoit heb ik éen uitloper gezien.
Groene groe[n]tjes.Rien.

e.kneepkens

Echte UITLOPERS ken ik ook niet maar ik had het over een (WORTEL)SCHEUT. Zie ook   https://neerlandstuin.nl/struiken/boerenjasmijn
4e foto:      ...een jonge scheut geeft nog hoop
met vriendelijke groet, Emanuel

Rien Ondersteijn

Ik begreep uit Koos' woorden dat er in de verste verte geen moederstruik stond [omdat hij t over 'lange uitlopers' had]
Dat zou betekenen dat er achter de schutting tóch een struik staat. Daar kan ik best inkomen.
[ ik twijfelde niet aan de determinatie].
Groene groe[n]tjes.Rien.

rapunzel

#6
Citaat van: Rien Ondersteijn op november 23, 2020, 22:47:30 PM
Ik begreep uit Koos' woorden dat er in de verste verte geen moederstruik stond [omdat hij t over 'lange uitlopers' had]
Dat zou betekenen dat er achter de schutting tóch een struik staat. Daar kan ik best inkomen.
[ ik twijfelde niet aan de determinatie].
Bij sommige schuttingen kun je niet in de tuin kijken. Uitsteken is ook lastig gegeven de trottoirtegels. Het kan natuurlijk wortelopschot zijn. Ik weet niet of boerenjasmijn dat doet. Het is bij veel in stegen groeiende planten lastig om met zekerheid verwildering aan te geven. Passiflora, Scandix, Clematis, Fallopia, planten uit het Anemone hybrida aggregaat, moffenpijp etc. kunnen onder stenen schuttingen en zelfs schuren doorgroeien. De verbinding met de moederplant kan zijn verbroken. Ik heb akkerklokje vele meters lange uitlopers in stegen zien maken, misschien kruipt die ook wel onder muren door.
Koos
Koos Ballintijn

dirder

In de tuin van mijn ouders staat er een Philadelphus die wortelopslag maakt.
Overigens: tot voor kort werden die beschouwd als zeer moeilijk te determineren, maar plots benoemt iedereen dit tot op soort/hybride (zie ik ook op waarnemingen.be), is dat wel wijs?
Groeten, Dirk Derdeyn.

rapunzel

Citaat van: dirder op november 24, 2020, 12:38:57 PM
In de tuin van mijn ouders staat er een Philadelphus die wortelopslag maakt.
Overigens: tot voor kort werden die beschouwd als zeer moeilijk te determineren, maar plots benoemt iedereen dit tot op soort/hybride (zie ik ook op waarnemingen.be), is dat wel wijs?
Niels heeft de waarneming op niet te beoordelen gezet. Dat is in ieder geval veilig. Ik zal nog eens in mijn bomen Flora's kijken. Ik meld dit soort situaties wel, juist omdat ik weinig kijk heb op opschietende heesters.
Gr.
Kooa
Koos Ballintijn