Tanypodinae-larve

Gestart door xJochemx, november 22, 2020, 23:25:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

xJochemx

Beste mensen,

Kan de larve van onderstaande waarneming verder op naam gebracht worden?

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/203541323/.
1 Dansmug onbekend - Tanypodinae indet. larve/nimf, handvangst en losgelaten
datum: 2020-11-22
locatie: Beek (Ubbergen - Gld) - dorp (GE)

foto's:





Ik ben benieuwd!

Vriendelijke groeten, Jochem.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

ajdees

Beste Jochem,

Een rovertje is het wel, maar verder klopt je voorstel niet.
Het is een larve van een dansmug (Chironomidae), subfamilie Tanypodinae in ieder geval.
Je hebt best wel wat kenmerken in beeld gebracht. Ik vermoed genus Xenopelopia, maar dat moet zeker bevestigd worden.

Groeten,
Albert Dees
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

Ton van Haaren

Xenopelopia sp lijkt me wel juist. Niet verder te determineren
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

xJochemx

Helemaal niet verder te detemineren? Want ik heb er nu weer eentje en die is per ongeluk gesneuveld. Zijn dit soort klauwtjes een kenmerk van Xenopelopia falcigera? Ik zie op waarneming.nl een goedgekeurde waarneming waarbij deze duidelijk in beeld zijn. Maar bij X. nigricans zie ik geen duidelijke larve-foto's en ik kan vooralsnog geen goede determinatie-literatuur vinden.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

ajdees

Die klauwtjes, en dan de vorm en kleur ervan, zijn determinatiekenmerken bij vele soorten en genera van dansmuggen.
Het meest recente determinatiewerk van deze groep is bij mijn weten 'Vallenduuk en Moller Pillot 2007, Chironomidae Larvae - General ecology and Tanypodinae. KNNV'. Hierin is te vinden dat larven van Xenopelopia niet tot op soort zijn te determineren. De poppen van dansmuggen zijn vaak beter tot op soort te determineren dan de larven. De validatie van de waarneming van X.falcigera is hierop gebaseerd, vermoed ik.

Groeten, Albert
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

xJochemx

Dank je Albert! Ik heb er nog eentje in gevangenschap, maar daar begin ik dan maar niet meer aan.  :duim:
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

David Tempelman

leuke foto's, zie ook het donkere laatste deel van de antenne, ook goed voor xenopelopia.
mogelijk uitkweken tot volwassen dier. de mannetjes zijn wel te determineren
met vriendelijke groet,
David

xJochemx

Leuk idee David! Uitkweken moet ik me nog in verdiepen, geen ervaring mee. Heb je tips voor wat ik daarover kan lezen misschien?
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl