zwart plasmodium als inkt?

Gestart door Gert Kremer, november 22, 2020, 16:16:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Hallo Marian,
Dit zwarte "plasmodium" zat op mos wat op dode Beuk groeide.
Ook de zwammetje zijn al te zien.
Ben jij dit weleens tegen gekomen, heb je een idee? (naam  ;))
Ik heb wat in een bakje zitten of dat goed gaat weet ik niet.
Paar foto's niet duidelijk alles glimt zo erg.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

het plasmodium is niet zwart, het lijkt wat op wit stijfsel van kleur wat tussen het mos zit.
De vruchtlichaampjes zijn zwart, hier en daar een grijze golvende streep.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

Hoi Gert,

Helaas ........ er zullen toch minimaal een paar rijpe gedroogde vrl. nodig zijn voor de determinatie.
Zo te zien gesteeld. Het je al iets van het capillitium kunnen zien?

Soms wil plasmodium niet. Zo kwetsbaar als dit kun je het eigenlijk beter laten zitten, de plek markeren en dan nog eens gaan kijken. Maar ja, het kan ook goed gaan. 
Groeten Marian

Gert Kremer

met in het bakje doen kwam er één () op het pincet vast te zitten, dus...op een glaasje gedaan, vol met sporen.
diverse grote sporen met stekeltje.
"Badhamia" ? zie foto's in water. laatste foto 1000x
Meer weet ik niet hoop morgen/overmorgen meer te zien.
bedankt voor de reactie Marian...hoop op nieuwe reactie.  ;)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

Badhamia zou kunnen. Sporen zo te zien niet in klompjes aan elkaar, wat een aantal soorten uitsluit.
Welke info kun je nog meer geven. Sporenmaat? gelijkmatig wrattig of is er nog meer aan de sporen te zien?
Kleur steeltje? Heb je nog een van het capillitium. Hopelijk rijpen de vrl. nog.
Groeten Marian

Gert Kremer

Citaat van: Marian Jagers op november 23, 2020, 09:53:36 AM
Badhamia zou kunnen. Sporen zo te zien niet in klompjes aan elkaar, wat een aantal soorten uitsluit.
Welke info kun je nog meer geven. Sporenmaat? gelijkmatig wrattig of is er nog meer aan de sporen te zien?
Kleur steeltje? Heb je nog een van het capillitium. Hopelijk rijpen de vrl. nog.

Hallo Marian, (we) zijn er niet uitgekomen. groetjes Gert.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.