onbekende bladwesplarve? (op klimop)

Gestart door Mario Renden, november 21, 2020, 10:37:17 AM

Vorige topic - Volgende topic

Mario Renden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/203463698/.
1 Bladwesp onbekend - Symphyta indet.
datum: 2020-11-20
locatie: Den Helder - Kerkhof (NH)

foto's:



jck

Erg weinig pootjes voor een bladwesp, toch? Ik weet niet wat het is maar ik zou alvast bij de blauwtjes (Lycaenidae) beginnen.

James

Olger Krischan

Hallo Mario,

dit is idd een rups van een blauwtje, ik vermoed Boomblauwtje (Celastrina argiolus) obv de Klimop wat een waardplant van de soort is en de bleek groene kleur. Maar deze lijkt me erg laat actief (vlinderstichting meldt tot september, zie hier: https://www.vlinderstichting.nl/vlinders/overzicht-vlinders/details-vlinder/boomblauwtje).

met vriendelijke groet,
Olger Krischan

Mario Renden

Beste James en Olger, als het zeker een blauwtje is, kan het dan een kleine vuurvlinder zijn? Met vriendelijke groet, Mario Renden

Olger Krischan

ik begeef me hier op onbekender terrein.

Vooralsnog ga ik van een waardplant relatie uit als reden dat de rups op de plant zit. Volgens de literatuur hebben de vuurvlinders zuring soorten als waardplant, dus obv daarvan lijkt me dit geen vuurvlinder. Volgens de waardplant lijst op de vlinderstichting (https://assets.vlinderstichting.nl/docs/959b348a-7d7c-4766-a3df-3769372f2b98.xls) is het Boomblauwtje de enige dagvlinder die klimop als waardplant heeft. Dit feit plus de uiterlijke kenmerken maken het voor mij een Boomblauwtje.

Mogelijk kan een admin deze thread naar de vlindergroep plaatsen voor uitsluitsel.


mvg,
Olger

Mario Renden

Ok. Bedankt. Ik zet hem op onzeker boomblauwtje.

Met vriendelijke groet,
Mario Renden



Rayan Majoor

#6
Boomblauwtje lijkt me inderdaad de enige optie. Heeft in ieder geval twee generaties per jaar dus kan makkelijk met de relatief hoge temperaturen van enkele weken geleden nog actief zijn geweest, zelfs al is ook mijn ervaring dat ze na september wel verpopt zijn.
Kleine vuurvlinder is een stuk donziger, terwijl boomblauwtje deze vorm en, in het laatste stadium, deze beharing heeft. Bovendien zijn deze kleuren (lichtgroen zoals van jonge klimopstengels, met vaalpaarse rugvlekken en wittige strepen) een van de vele kleurenvormen van het boomblauwtje (zie bijvoorbeeld ook foto's 9 en 10 van de rupsen of Lepiforum, of mijn eigen site voor nog wat meer kleurvormen), en eentje die ik alleen goed bij het boomblauwtje kan plaatsen.
En exact dit is waarom ik altijd erg terughoudend ben met determinaties op basis van verspreiding of tijd v/h jaar: dit kan zeker een goede indicatie geven, maar om bij gelijkende soorten een van de soorten met 100% zekerheid uit te sluiten omdat die normaal gesproken niet op deze plek of in deze tijd van het jaar voorkomt vind ik altijd wat betwijfelbaar. Maar ja, dat heeft verder geen invloed op deze waarneming :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Mario Renden

Bedankt. Ik voer hem in als boomblauwtje.