Dode mees in nestkastbeschermer

Gestart door Hannie Luijten, maart 01, 2021, 11:37:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Ik vraag me af of het nut heeft dit nog ergens te melden. Vanochtend tijdens een wandeling in Landgoed Dorth (Gelderland) troffen we een dode mees aan in een nestkastbeschermer. Op een of andere manier is de vogel klem komen te zitten en er niet meer uitgekomen. Alle kasten in het bos (en dat zijn er nogal wat) hebben zo'n bescherming voor het vlieggat zitten.
Ik kon er niet bijkomen om het goed te bekijken, en had ook geen camera mee voor scherpe foto's. Ik gebruik in mijn tuin dezelfde beschermers, en in die kastjes zijn al meerdere nesten grootgebracht. Ik zie de vogels altijd moeiteloos in- en uitgaan.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/208094870/.
1 Koolmees - Parus major adult, vondst (dood), gezien
datum: 2021-03-01
locatie: Harfsen - Landgoed Dorth (GE)

foto's:



Dood in de nestkastbeschermer. Op een of andere manier moet hij klem zijn komen te zitten.

Groet, Hannie

Oenanthe

#1
De beheerder van het terrein weet vast wel wie er verantwoordelijk is voor de nestkasten. Misschien is hij dat zelf wel. Zoek dus uit wie de beheerder is en meld het daar. Mogelijk is het een eenmalig ongelukje, misschien ook niet en is ingrijpen nodig. De enige manier om daarachter te komen is de zaak van dichtbij controleren.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips