Fumana procumbens? Spanje

Gestart door vanmiddelkoop, november 18, 2020, 09:35:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

vanmiddelkoop

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observation.org/waarneming/view/178587021
Dwergzonneroosje - Fumana procumbens gezien op 2019-04-21 Spain - Hoz y Costean
Foto's:








bij voorbaat dank Ruud en Betty van Middelkoop

Plantoon

klopt wel denk ik. Er zijn daar vier soorten, F. thymifolia maar die heeft tegenoverstaande bladeren en valt af.
Dan is de keuze tussen F. procumbens die liggend is en witachtig behaard maar zonder klieren en F. ericoides en F. ericifolia die wel beklierd zijn. De eerst is een rechtopstaande plant, de tweede liggend opstijgend. Dat zou dus ook nog kunnen maar ik denk toch procumbens.

vanmiddelkoop


e.kneepkens

F.procumbens en F.ericifolia zijn lastig te onderscheiden, hetgeen o.a. blijkt uit de geringe aantal validaties van de op OBSERVADO ingestuurde wnm. van deze 2 soorten
Gezien de duidelijke aanwezigheid van klierharen in het bovenste deel van de plant lijkt mij P.ericifolia toch ook een goede kandidaat zoals Antoon ook aangaf. Morgen toch maar de beschrijving in de FL.IBERICA vertalen om te zien welke andere verschillen er nog zijn tussen deze 2 soorten.
met vriendelijke groet, Emanuel

Plantoon

Ja, nu je het zegt zie ik die klieren ook.

vanmiddelkoop


e.kneepkens

Het was puzzelen om met verschillende bronnen wat meer duidelijkheid te krijgen. De klierharen zijn duidelijk en zowel in NOUVELLE FLORE des PYR. van M.Saule (1) als in de FL.IBERICA (2) wordt dat toegeschreven aan F.ericifolia. In (1) staat:pedoncules glanduleux et sepals cilië sur nervures saillants = bloemstelen met kliierharen en kelkbladeren gewimperd op de duidelijke nerven. In (2) staat dan nog in de tabel wat betreft F.procumbens: no glanduloso, al menos hacia el ápice de los tallos/ geen klierharen, op zijn minst tot aan de top van de stengels. Zie verder wat de Fumana-tabel betreft http://www.floraiberica.es/floraiberica/texto/pdfs/03_066_05_Fumana.pdf
Zie ook de tekst F.ericifolia <> F.procumbens  https://canope.ac-besancon.fr/flore/cistaceae/especes/fumana_ericoides_montana.htm
Verder blijkt ook (1) dat de bloemsteel bij F.procumbens zeer kort is en in ieder geval korter dan het eerste onderstaande blad. Ook (2) vermeld dat  (mas cortas que las hojas subyacentes = korter dan de onderliggende bladeren)
Tenslotte, maar het is geen sterk argument/ meer een aanwijzing: F.procumbens bloeit in de maanden 6-8 en F.ericif. in de mnd. 3-7 (FL.IBERICA). De foto is van 21.04
(Jammer dat er geen habitusfoto is. Ik vermoed dat de plant groter/hoger is dan op de foto's blijkt)
Ik zou deze wnm F.ericifolia willen noemen.
met vriendelijke groet, Emanuel

vanmiddelkoop

Nou, knap zeg, had het ook opgezocht, maar veeeeel te moeilijk voor mij!
Ik heb nog even opgezocht tussen welke planten hij stond i.v.m. de grootte, maar tussen struiken, ik denk inderdaad niet heel laag.

Hartelijk bedankt voor de moeite!!

Vr groet Betty