Wat kan dit zijn?

Gestart door SonjaK, november 16, 2020, 16:28:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

SonjaK


Ik zou graag willen weten welke soort dit is of in welke soortgroep ik moet zoeken.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/203304259/.
1 Paddenstoel onbekend - Fungi indet. veldwaarneming
datum: 2020-11-16
locatie: Rotterdam - Kralingsche Bos (ZH)

De bolletjes zijn vast maar wel indrukbaar (geen slijmzwam) en tussen de 1 en 4mm groot en ongelijk gevormd. Sommige rond, sommige donut. Op rottende oude boomstam. In een verscholen spleetje (droog). De werkelijke kleur zit een beetje tussen beide foto's in, ik zou het goud noemen.


foto's:




SonjaK

Niemand?
Als ik driftig zit te zoeken op waarneming kom ik toch denk ik op slijmzwammen. Maar dan het vruchtlichaam dus.
Als ik foto's kijk van in de groep Trichiaceae bv het dwerggoudbolletje lijkt die er heel erg op. Ik hoef en verwacht echt geen uitstuitsel in dit topic hoor. Maar is er iemand die er iets zinnigs over kan zeggen?

Marian Jagers

Dag Sonja,

Niemand? Wellicht zijn je foto's te wazig (niet prettig voor iemand die foto's moet beoordelen).

Voor mij is niet duidelijk tot welk geslacht deze slijmzwam behoort. Trichia? Hemitrichia? Perichaena?
Slijmzwammen zijn nu eenmaal vooral werk voor de microscoop. Soms heb je geluk, heb je wel een van foto te herkenkenne soort gefotografeerd. Dit keer niet. Slijmzwam spec. zonder microscopische controle.
Groeten Marian

SonjaK

Dankjewel voor je reactie Marian.
Ik ga hem neerzetten als slijmzwam spec.