Te schubbig voor een Gewone boomwrat?

Gestart door Josee, november 16, 2020, 12:59:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Dat was de opmerking van admin Nico bij mijn wn. Fijn als mensen mee willen kijken. Voor mij was deze niet anders dan eerdere die ik zag.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/203192853/.
1 Gewone boomwrat - Lycogala epidendrum vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2020-11-13
locatie: Rotterdam - Kralingsche Bos (ZH)

foto's:

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Josee

Haal deze nog eens naar boven in de hoop op uitsluitsel
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Gert Kremer

Gewone boomwrat, bruin - Gewone boomwrat oranje/rood en geel - Groot langdraadwatje.
tis mooi dat is zeker.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

Dag Josee,

Alle kleine boomwratten hebben schubben maar dan ........
De schubben kunnen donkerder of lichter zijn en kunnen een celstructuur bevatten (wat alleen microscopisch te zien is).
Wat helpt bij vondsten van boomwratten is een sleutel gebruiken (te vinden via de Verspreidingsatlas) https://www.mycologen.nl/Coolia/PDF-files/Coolia57-1pp2-6_vHooff_%20Lycogala_epidendron.pdf  en alleen rijp materiaal te gebruiken.

Hoe groot zijn jouw vrl. om te beginnen en welke mogelijkheden blijven er dan over na gebruik van de sleutel?
Groeten Marian

Josee

Hartelijk dank Gert voor je reactie en foto. Ja mooi zijn ze daar zijn we het zeker over eens. Ik dacht bij deze niet aan slijmzwammen en ja dan had ik kunnen weten dat eenvoud hier niet bestaat.

Wat een mooi lezenswaard artikel voeg je bij Marian, dank daarvoor! Schitterend dat plaatje van de Dwergboomwratjes, het lijken wel eitjes. En tja... ik hoor dus bij die fotografen van 'Aah leuk een Blotebillenzwammetje!' klik...

Niks dus van zo maar vaststellen op het oog en ik omdat ik het :micro: werk aan anderen laat, zal ik me nu en in de toekomst tevreden moeten stellen met Lycogala spec. Mooie naam voor een mooi zwammetje. Fijne dag
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Marian Jagers

Dag Josee,

Klikken en klaar gaat maar voor een beperkt aantal soorten op. De boodschap hier is vooral om als waarnemer zelf kritisch te (leren) kijken en ingeval van slijmzwammen bij het determineren alleen uit te gaan van goed rijp materiaal.

Dan blijft een Gewone boomwrat in het veld nog best wel te onderscheiden aan het formaat en het weinige contrast tussen de kleur van de schubjes en de onderliggende laag.

Twijfelt een admin dan is het aan de waarnemer om bewijs te leveren. Zelfs als het om een Gewone boomwrat gaat (wat toch wel goed mogelijk is bij jouw vondst, het is alleen een wat lastiger te beoordelen foto). Dan zit er niets anders op dan om met de microscoop aan de gang te gaan of een vondst naamloos te laten.



Groeten Marian