Amerikaanse Maanvlinder

Gestart door egilio, november 15, 2020, 19:01:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

egilio

Deze versleten Amerikaanse maanvlinder (?) Actias luna lag levend op de stoep bij de ouders van een maand van eind oktober, in Oss.
Worden deze gehouden in vlindertuinen of door particulieren? Kon de soort niet invoeren dus een verzamelsoort gekozen.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/203279181/.
1 Echte mot onbekend - Tineidae spec.
datum: 2020-10-28
locatie: Oss - Kortfoort (NB)

foto's:
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

gbeersma

Die worden inderdaad wel gehouden. Ik heb iemand gekend die ze als particulier had, ik meen dat haar aankoop uit een pakketje met eieren bestond.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rayan Majoor

Geen idee of dit topic toegankelijk is voor niet-admins, maar hier https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,475647.0.html was deze ook al besproken (andere waarneming van dezelfde vlinder).
Vgm is de soort ondertussen ook nog niet aangemaakt, maar zoals ik al zei lijkt het me handig wel eerst zeker te hebben welke soort het is voor we dat doen. Amerikaanse maanvlinder is het namelijk volgens mij niet.
In ieder geval staat de andere waarneming correcter dan deze: zoek maar eens op Tineidae op internet. De 'echte motten' zijn microvlinders zoals de kleermot. Die zijn toch wel iets anders dan de maanvlinders :rolleyes:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

egilio

Dat is inderdaad van hem. Sprak hem dit weekend en vroeg of hij hem nog ingevoerd had. Dat had hij, maar hij kon de soort niet vinden, wist niet meer welke soort hij had ingevoerd en had er niks meer van gehoord. Vandaar dat ik hem nog een keer onder de aandacht wilden brengen. Kan inderdaad dat topic als niet-admin niet zien.
Wist niet als wat ik hem in zou moeten voeren. wilde hem eigenlijk als nachtpauwoog, Saturniidae spec invoeren, maar dat kon ook niet. Maar hij is dus onder de aandacht? Zal ik de mijn weghalen? Weet niet of de waarnemer nog terug zal komen om zijn eigen waarneming aan te passen wanneer de soort aangemaakt is.
Wat was de uitkomst in het admin topic?
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Rayan Majoor

Bij deze even de conversatie in dit topic (geen idee hoe je zoiets openbaar kan zetten, maar dit is niet iets wat verborgen hoeft te blijven lijkt me, dus dan maar zo):

Citaat van: jack_windig op november 08, 2020, 18:08:46 PM
Aparte waarneming:
https://waarneming.nl/waarneming/view/202664802
Hoewel het beestje er zo te zien  best wat vlieguren op heeft zitten is het natuurlijk twijfelachtig of die zelf uit N Amerika is komen aanvliegen. Ze worden ook in Europa gekweekt. Maar zou toch iemand deze soort voor Nederland kunnen aanzetten, met als status exoot en zo, dan kan deze waarneming onder de juiste naam worden ingevoerd.

Citaat van: Elachista op november 08, 2020, 23:53:22 PM
Ja zeker een exoot. Vraag me af of er geen luchtje aan zit. Knap dat iemand het geslacht van een pauwoog kan bepalen met geen voorkennis. Moet wel op een dikke vette escape komen dan..

Citaat van: Rayan Majoor op november 09, 2020, 09:18:46 AM
Als je dat al zou doen (waarbij ik me afvraag waarom we dat dan niet ook met alle hoogstwaarschijnlijk uit vlindertuinen ontsnapte dagvlinders doen), dan lijkt het me handig om wel eerst even te bepalen om welke soort het echt gaat. De voorgestelde Actias luna lijkt het me namelijk niet. Hoewel ik wel betere opties kan noemen (bijvoorbeeld Actias sinensis), heb ik tot nu toe echter geen Actias-soort gevonden met ronde oogvlekken op een afstand van de donkere voorrand van de vleugel, zonder donkere vleugelpunt, met zo'n sterk golvende lijn en nog een lijn van losse stipjes die naar de voorrand toe loopt boven deze golflijn. Ben ondertussen wel erg benieuwd welke het nou dan wel is... ervan uitgaande dat het geen gekweekte hybride is (waar zeker bij de nachtpauwogen veel mee geexperimenteerd wordt door (hobby)kwekers).

Citaat van: Julian op november 09, 2020, 11:02:09 AM
Citaat van: Rayan Majoor op november 09, 2020, 09:18:46 AM
(waarbij ik me afvraag waarom we dat dan niet ook met alle hoogstwaarschijnlijk uit vlindertuinen ontsnapte dagvlinders doen)

Er is volgens mij niets op tegen om die soorten te activeren voor Waarneming.nl (interessant juist). Deze veel gehouden soort kan al jaren ingevoerd worden: https://waarneming.nl/observation/119998237/
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Als er ook anderen meedenken over de exacte soort en we daarmee een (vrij) zekere soortnaam vinden, dan wil ik de soort wel laten aanmaken. Misschien als je hem op het 'vlinders in het buitenland'-forum zet met als vraag welke maanvlinder heb je misschien nog wat meer kans op reacties, aangezien hier voornamelijk mensen kijken die Nederlandse vlinders kennen en dat is deze zeker niet.
Maar ik ben niet de baas van waarneming.nl dus wat je precies ermee moet doen is niet aan mij: voornamelijk eigen keuze.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

egilio

Top! Zal hem daar ook eens posten en kijken wat eruit komt.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]