Hoofdmenu

Bromus

Gestart door robbe p, november 15, 2020, 12:02:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

robbe p

Hallo,

Tijdens het zoeken naar een waarneming kwam ik deze waarneming tegen uit september: https://waarnemingen.be/observation/199555979/ Ik vroeg mij af welke Bromus dit is (of is er niets over te zeggen met deze foto's)?

Alvast bedankt!

Robbe

RutgerB

Lijkt me inderdaad B. racemosus , Trosdravik.

robbe p

Citaat van: Rutger Barendse op november 15, 2020, 12:25:19 PM
Lijkt me inderdaad B. racemosus , Trosdravik.

Bedankt! Moet ik deze dan ingeven als B. racemosus of B. racemosus agg., of is er nog een ondersoort op te plakken? (Ik zag dat ook nog B. racemosus subsp. commutatus, B. racemosus subsp. racemosus en B. commutatus beschikbaar zijn dus ik ben wat in de war)

dirder

#3
Ik zou daar toch voorzichtig mee zijn. Volgens mij is B. racemosus s.s. een voorjaarsgras (van een bepaald type natte graslanden) en valt die sowieso af wegens de erg langgerekte aartjes. In bepaalde delen van Wallonië zou - althans volgens waarnemingen.be - B. commutatus in akkergebieden voorkomen. De vraag is dan of Dreps en Japanse dravik wel uitgesloten kunnen worden (beiden welbekende graandaventieven). Zo goed als nooit zie je foto's van rijp materiaal, wanneer Dreps het best herkenbaar is (en in vele gevallen ook B. japonicus). Heb je beharing bekeken op de allerlaagste bladscheden?
Groeten, Dirk Derdeyn.

robbe p

Citaat van: dirder op november 16, 2020, 16:05:54 PM
Ik zou daar toch voorzichtig mee zijn. Volgens mij is B. racemosus s.s. een voorjaarsgras en valt die sowieso af wegens de erg langgerekte aartjes. In bepaalde delen van Wallonië zou - althans volgens waarnemingen.be - B. commutatus in akkergebieden voorkomen. De vraag is dan of Dreps en Japanse dravik wel uitgesloten kunnen worden (beiden welbekende graandaventieven). Zo goed als nooit zie je foto's van rijp materiaal, wanneer Dreps het best herkenbaar is (en in vele gevallen ook B. japonicus). Heb je beharing bekeken op de allerlaagste bladscheden?

Ik bekeek helaas enkel de beharing op de bovenste bladscheden (die een beetje te zien is op één van de foto's). Akkerflora zou eventueel wel kunnen, ik vond die dag ook nachtkoekoeksbloem en er is daar in de buurt ook al spiesleeuwenbek en eironde leeuwenbek gevonden. Ik dacht dat voor Dreps ook de bloemen meer uit elkaar moesten staan (maar ter plekke had ik dreps uitgesloten vanwege de behaarde (bovenste) bladscheden).

dirder

Blijft een zeer moeilijk genus. Ik maakte er een gewoonte van om alles nog eens te gaan bekijken als het in vrucht staat (lukt niet altijd wegens gemaaid enz..) en dan verschiet je wel eens. Het is ook zo dat de sleutels elkaar tegenspreken en bovendien zijn die grasjes zeldzaam waardoor je geen ervaring kan kweken (al zou dat mogelijks niet veel helpen). Goed kenmerk voor Dreps is het harde, dikke zaad (met geplooide randen en groef). Bromus japonicus heeft bij volledige rijpheid vaak uiteenwijkende kafnaalden (niet altijd overigens) en de kafnaalden zijn lager ingeplant. Volgens sommige bronnen is Dreps niks meer dan een veredelde vorm van B. commutatus enz.. enz..
Bromus commutatus zag ik zelf ook al eens als graanadventief op plekken waar graan gemorst wordt bij overslag (maar veel minder frequent dan Dreps of Japanse dravik), dus hoogstwaarschijnlijk bestaat het ook wel als akkerplant.
Groeten, Dirk Derdeyn.

robbe p

Ze nog eens gaan bekijken is geen optie helaas ;) Ik had de soort gewijzigd naar B. commutatus omdat hij ontzettend hard leek op sommige foto's die ik daar zag, maar dat is natuurlijk niet echt een determinatie...