Mijn zwarte mosterdjes zijn allemaal onzeker...

Gestart door Bert van der Weerd, november 13, 2020, 13:08:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bert van der Weerd

Hoi allemaal,

Dit is mijn eerste forum post. Ik heb nog geen maand ervaring met het identificeren van planten, dus supernieuw. Maar ik heb 5 waarnemingen van Zwarte mosterd, die toch volgens mij allemaal Zwarte mosterd zijn, en ook reddit denkt dat.. Wat moet ik doen om ze goedgekeurd te krijgen?

Het gaat om de volgende 5 waarnemingen:
* https://waarneming.nl/users/309818/observations/?search=zwarte%20mosterd&advanced=on

Alvast bedankt,
--Bert

nielseimers

Wat is Reddit en hoe bepaalt Reddit welke soort jij gevonden hebt?

De reden dat jouw Zwarte mosterd niet beoordeeld is, is dat de meeste floristen en zelfs validatoren (inclusief mijzelf) Zwarte mosterd en Herik in vegetatief stadium niet goed durven te onderscheiden.

Sommigen validatoren durven het wel aan, maar zijn niet dagelijks actief. Dat betekent dat jouw waarnemingen op de stapel van vegetatieve waarnemingen komt (inmiddels 427 waarnemingen).

Volgens mij smaakt het blad van Zwarte mosterd naar mosterd en dat van Herik niet.

Willemien Troelstra

Citaat van: nielseimers op november 13, 2020, 13:31:34 PM
Volgens mij smaakt het blad van Zwarte mosterd naar mosterd en dat van Herik niet.

Hé dat zou handig zijn (niet voor valideren fotowaarnemingen, maar wel in het veld). Ik hoor graag als iemand het kan bevestigen.
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

Ik wist het ook niet eerlijk gezegd...Heb t ook nooit geprobeerd.
Moet ik s gauw gaan doen.
Dat Herik niet echt smaakt wist ik wel.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Ik kan er in literatuur niets over vinden.Zelfs de Oecologische vermeldt niks.
In een oudere Heimans wordt als losse zin vermeld: scherpe smaak ,maar of ze daarmee ook de bladeren bedoelen...?

Hier http://tropical.theferns.info/viewtropical.php?id=Brassica+nigra [ongeveer halfweg ,onder 'edible uses'] wordt wel over pittig gesproken betreffende t blad.
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Ze zijn allemaal met zekerheid goed, behalve de voorlaatste (van boven naar onderen dan), waar de foto uit een ietwat ongelukkige hoek is getrokken (wellicht ook nog goed, maar zeer lastig te beoordelen).
Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

Citaat van: Willemien Troelstra op november 14, 2020, 11:22:15 AM
Citaat van: nielseimers op november 13, 2020, 13:31:34 PM
Volgens mij smaakt het blad van Zwarte mosterd naar mosterd en dat van Herik niet.

Hé dat zou handig zijn (niet voor valideren fotowaarnemingen, maar wel in het veld). Ik hoor graag als iemand het kan bevestigen.

Dat klopt. Wel eerst even goed afspoelen onder de kraan. Ook opletten met erg jonge planten (net het stadium van kiemplant voorbij), die hebben de neiging allemaal pikant te smaken.
Groeten, Dirk Derdeyn.