bruin, met geel dons ⇒ roodborst

Gestart door Jeroen Hoek, november 12, 2020, 15:20:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Hoek

Hallo!
wie weet van welke vogel deze plukresten zijn?
ze lagen aan het water, in de duinen van meijendel


met vriendelijke groet, Jeroen

keesschreven

Hoi Jeroen,

Oei dat lijkt een lastige, er is weinig opvallends aan te zien. Mijn eerste gedachte was zwartkop/tuinfluiter maar dat past niet met de vleugelformule / lengteverhoudingen.

Heb je foto's van dekveertjes e.d.? Je zegt dat er geel dons bij was?

De bolheid van de armpennen doet erg aan een mees denken, en ook de vleugelformule met de vele versmalde handpennen past daarbij. Dan is glanskop een optie, alleen het iets lichtgekleurde deel op de binnenvlaggen dat hij zou moeten hebben is dan wel erg smal.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

whmvb

Jammer dat het 'gele dons' niet op de foto staat. Mijn eerste gedachte was Roodborst.

Wim
Wim van Boekel

Jeroen Hoek

ik heb even snel een foto van het dons gemaakt, ik heb helaas niet heel veel dons verzamelt, ik ging vooral voor de pennen.....


met vriendelijke groet, Jeroen

whmvb

hmm, nogal overbelichte foto helaas. Gezien de aard en lengte van de veren lijken het me onderstaartdekveren oid. Het zijn in ieder geval geen (oranje) borstveren. Dat gelige zou wel passen bij onderstaartdekveren van Roodborst.

Wim van Boekel

keesschreven

Ja, Roodborst lijkt mij ook een goede optie. Ik dacht alleen geen bruine zomen te zien op de buitenvlaggen van hand/armpennen, maar misschien ligt dat aan de foto?

Jeroen, zitten er (rood)bruine zomen op de hand/armpennen? (zoals https://www.featherbase.info/nl/species/Erithacus/rubecula)
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Jeroen Hoek

ja, dat hebben ze, maar het valt moeilijk te fotograferen....


met vriendelijke groet, Jeroen

keesschreven

Ja dat lijkt mij inderdaad een Roodborst  :duim: :right:
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Jeroen Hoek

met vriendelijke groet, Jeroen