Vleermuis in winterrust

Gestart door Merel, november 11, 2020, 20:02:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Merel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/203116703/.
1 Vleermuis onbekend - Chiroptera spec.
datum: 2020-10-04
locatie: Staverden - Landgoed Staverden (GE)

foto's:



In de aanwezige vleermuisbunker met een zaklamp door het kiertje gegluurd, en ja hoor, er hing een vleermuis. Maar welke soort? Geen idee. Je ziet m op de rug, dus het verbaast me niets als we er niet achter gaan komen.
Volgens een website over het landgoed zijn de volgende soorten er bekend: Gewone dwergvleermuis, Ruige dwergvleermuis, Watervleermuis, Gewone grootoorvleermuis, Rosse vleermuis, Baardvleermuis en Franjestaart.
Iemand een idee?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

Ik zou hier een watervleermuis van maken.

(Moet nog wel weer even in 'winterslaapkenmerken' komen; is de eerste foto van een overwinteraar die dit jaar voorbij komt...)
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Ik ook, met lekker veel parasieten.
Douwe van der Ploeg

Merel

Ik had ook niet verwacht dat er al eentje zou hangen, zo vroeg in het jaar. Daarnaast was het ook nog toeval dat we de zaklamp bij ons hadden, anders had ik m ook niet kunnen waarnemen.

Bedankt voor jullie reacties. Zelf dacht ik aan Baardvleermuis, mag ik vragen waarom jullie aan Watertje denken?
Ik vind vleermuizen in winterslaap determineren nogal moeilijk. Als ik de zijkant en kop kon zijn, zou ik een stuk verder kunnen komen, maar zo niet, vandaar mijn vraag.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

Citaat van: Merel op november 12, 2020, 11:46:30 AMZelf dacht ik aan Baardvleermuis, mag ik vragen waarom jullie aan Watertje denken?

Relatief - ten opzichte van baardvleermuis - korte, brede oren die niet voorbij de snuit uitsteken en een relatief gelijkmatige, korte vacht.
Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Vriendelijke groet,
Merel Zweemer